The structure of innovative teaching methods under the regional factor of sustainable development

Authors

  • Elena М. Burnaeva Pacific National University

DOI:

https://doi.org/10.25726/b5066-4640-7298-i

Keywords:

Innovative teaching methods, regional factor, sustainable development, OECD, factor analysis, regression modeling, case study

Abstract

The structure of innovative teaching methods in the modern context is actualized in various fields of scientific research, however, the regional factor in the context of sustainable development is of particular interest. In particular, the effectiveness of innovative teaching methods in different regions may vary depending on a variety of variables, including cultural, social and economic factors. According to the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), 68% of educational institutions in developed countries have already integrated technologically innovative methods into the educational process, while in developing countries this figure is only 29%. According to the forecasts of the World Bank, by 2030 the need for innovative teaching methods will increase by 1.5 times. The research is aimed at a detailed analysis of the structure of innovative teaching methods, taking into account the regional factor of sustainable development, using quantitative and qualitative research methods, including factor analysis, regression modeling and case study methodology. Before proceeding to the analysis of specific methods, it is necessary to characterize the methodological framework. In this study, a three-level analysis methodology was applied, including micro-, meso- and macro-levels. This allowed us to consider the influence of the regional factor on the structure of innovative teaching methods in the widest possible context.

References

Алексеева И.А., Трофимова Н.Н. Формирование человеческого капитала в вузах для наукоемких производств в условиях промышленных инноваций и цифровой экономики // Экономика образования. 2020. № 2(117). С. 30-38.

Анимица Е.Г. Рахмеева И.И. Методология анализа регуляторной среды региона // Общественные науки и современность. 2020. № 6. С. 127-135.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Сидорина М.С., Тонких А.П., Худякова М.А. Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 29-36.

Викуленко А.Е., Александров-Соболев-Кабалевский В.И. Корпоративные формирования высшей школы - латеральные кластеры: обоснование создания // Российский научный журнал "Экономика и управление". 2016. № 7(129). С. 78-88.

Викуленко А.Е., Александров-Соболев-Кабалевский В.И. Принципы создания корпорации высшего образования (латеральных кластеров) на основе синергизма // Экономический вектор. 2016. № 2(05). С. 45-59.

Гребенкин И.В. Влияние диверсификации региональной экономики на выпуск инновационно-ориентированной продукции // Вестник Удмуртского университета. Экономика и право. 2018. Т. 28, № 5. С. 624-632.

Дедов Л.А., Эйснер Ю.А. О специфике структурных сдвигов. Москва: Общество и экономика, 2009. № 11-12. 111 с.

Ершов П.А. Импортозамещение и политика импортозамещения: теоретический подход к определению понятий // Вестник Института экономики Российской академии наук. 2017. № 2.

Карлоф Б. Деловая стратегия: концепция, содержание, символы. Пер. с англ. О.Д. Горина; науч. ред. В.А. Приписнов. Москва: Экономика, 2011. 239 с.

Олейникова О.Н. Социальное партнёрство в сфере профессионального образования в Нидерландах // Среднее профессиональное образование. 2020. № 6.

Проблемы развития инфраструктуры технопарков в высшей школе: материалы научно-методического семинара. Тверь: Тверской университет, 2021.

Рахмеева И.И., Лысенко А.Н. Институты технологического развития старопромышленных регионов // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2020. № 4. С. 152-166.

Суховей А.Б., Голова И.М. Дифференциация стратегий инновационного развития регионов как условие повышения эффективности социально-экономической политики в РФ // Экономика региона. 2020. № 4. С. 1302-1317.

Тебекин А.В. Анализ проблем и перспектив реализации планов импортозамещения в отраслях промышленности // ТДР. 2022. № 2. С. 159-165.

Третьякова Г.В. Социально-педагогические проблемы финансирования образования США и Великобритании: Партнёрство "Школа-бизнес" // Образование. 2019. № 2.

Харламов А.В., Харламова Т.Л., Поняева И. Государственное управление инновационным развитием с использованием возможностей импортозамещения // Известия СПбГЭУ. 2022. № 4 (136). С. 69-75.

Шамахов В.А., Межевич Н.М. Стратегия пространственного развития Российской Федерации на период до 2025 года: экономические возможности и управленческие ограничения // Управленческое консультирование. 2019. № 4. С. 19-27.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
Бурнаева ЕМ. The structure of innovative teaching methods under the regional factor of sustainable development. УО [Internet]. 2023Oct.15 [cited 2024Jul.1];13(10-1):154-61. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1088

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY