Psychological and pedagogical features of personal self-determination in society

Authors

  • Milana L. Khaidarova Chechen State Pedagogical University

Keywords:

self-determination of personality, society, education management, life orientations, professional readiness, educational environment, psychological and pedagogical conditions

Abstract

The relevance of the study of personal self-determination in society is due to the dynamic changes in modern society, in which the individual must constantly adapt to new conditions and requirements. The purpose of this work is to study the psychological and pedagogical features of personal self-determination in the context of education management. The research materials and methods include an analysis of the scientific literature on the problem of self-determination, as well as an empirical study conducted among 150 students of higher educational institutions aged 18 to 25 years (M = 20.6; SD = 1.8). Methods were used: D.A. Leontiev's «Test of Life Orientations» (SOE), L.N. Kabardova's «Questionnaire of Professional Readiness» (OPG), as well as the author's questionnaire aimed at identifying factors influencing the process of self-determination. The results of the study showed that 68% of respondents have an average level of meaningfulness of life according to the SOE method, while 74% of respondents demonstrate uncertainty in their professional choice according to the data of the Organized Crime Group. It was found that the key factors determining personal self-determination are: the educational environment (82% of respondents noted), family education (75%), personal characteristics (61%) and socio-economic conditions (54%). Correlation analysis revealed a significant positive relationship between indicators of life meaningfulness and professional readiness (r = 0.64; p < 0.01). The data obtained indicate the need to create psychological and pedagogical conditions in the education system that promote effective self-determination of the individual, which implies the implementation of an integrated approach covering various aspects of an individual's life.

References

Адер А.В., Криволапов В.Г., Малахова О.Ю. Междисциплинарный подход в образовательном процессе транспортного вуза в контексте формирования корпоративных компетенций // Современная медиадидактика: направления, проблемы, поиски. Ялта: КФУ, 2020. С. 5-11.

Везетиу Е.В. Классификация профессиональных знаний и умений, необходимых педагогам для медиаобразовательной деятельности // Современная медиадидактика: направления, проблемы, поиски. -Ялта: КФУ, 2020. С. 45-50.

Воробьева О.Б. Роль культурологии в развитии профессионально-личностных качеств студенческой молодежи // Мат. I Межд. науч.-практ. конф. «Перспективы развития высшей школы». Тюмень, 2020. С. 173-175.

Гаврилов О.Ф., Гаврилов Н.П. Коммуникативные факторы социокультурного самоопределения // Мат. Межд. науч.-практ. конф. «Интеграция науки и практики, вопросы модернизации, проблемы совершенствования». СПб., 2014. С. 46.

Егорова Ю.Н., Попов А.Н., Малахова О.Ю., Ярцев А.А. Потенциал образовательной среды транспортного вуза в формировании современной технической интеллигенции: социокультурный и компетентностный подходы // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 3. С. 87-89.

Ежова Т.В. Актуализация личностных смыслов содержания профессионального образования // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60. С. 138-141.

Иванова Л.В. Развитие творческой активности как фактор социокультурного самоопределения молодых людей // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. № 11(2). С. 206-209.

Малахова О.Ю. Проблемы и перспективы профессионально-личностного самоопределения в современных социокультурных условиях // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2016. № 9(174). С. 98-102.

Малахова О.Ю. Роль рефлексивно-образовательной среды в профессионально-личностном самоопределении студента вуза // Образование и общество. 2015. № 1(90). С. 87-91

Малахова О.Ю., Попов А.Н. Философско-педагогические аспекты выбора социокультурных ориентиров личности в современном российском образовании // Мат. XI Междунар. науч.-практ. конф. «Наука и образование транспорту». Самара: СамГУПС, 2018. С. 286-288.

Попов А.Н., Малахова О.Ю. Потенциал социально-гуманитарного знания в профессиональной подготовке инженера путей сообщения // Вестник Сибирского государственного университета путей сообщения. 2020. № 1. С. 24-30.

Разварина И.Н., Гордиевская А.Н. Социокультурное развитие как фактор профессионального самоопределения подростков // Образование. Карьера. Общество. 2021. № 1(68). 24-29.

Филимонюк, Л.А. Становление и развитие проектной культуры будущего педагога. Ставрополь: Ставропольский государственный университет., 2007. 323 с.

Филипенко Е.В. Семья как институт социокультурного самоопределения студенческой молодежи // Мат. VIII Рязанских социологических чтений «Общество и государство в зеркале социологических измерений». Рязань, 2018. С. 437-444.

Шустова И.Ю. Ориентир воспитания – субъектность воспитанника // Психология и педагогика социального воспитания: материалы III Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 85-летию со дня рождения А.Н. Лутошкина. Под ред. А.Г. Кирпичника, А.Г. Самохваловой. Кострома: Костромской государственный университет, 2020. С. 21-26.

Published

2024-04-15

How to Cite

1.
Khaidarova ML. Psychological and pedagogical features of personal self-determination in society. УО [Internet]. 2024 Apr. 15 [cited 2024 Oct. 31];14(4-1):144-5. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1491

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE