Features of identifying negative experiences in primary school students

Authors

  • Izruddin L. Dasuev Kadyrov Chechen State University
  • Milana L. Haidarova Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/q2003-2539-4644-e

Keywords:

primary school age, negative experiences, anxiety, emotions

Abstract

The article is dedicated to the theoretical substantiation and study of the features of negative experiences in younger schoolchildren. The authors concluded that the negative experiences of younger schoolchildren should be considered as emotions based on unpleasant subjective and objective experiences that activate the mechanism of adaptive behavior aimed at eliminating the cause of danger (physical or mental). The peculiarity of negative experiences in primary school age is the dissatisfaction of supersituative needs of a psychological nature in communication, approval, respect, as well as the need for emotional contact. The main factors of the occurrence of negative experiences of younger schoolchildren are: psychophysiological and individual characteristics of the child, which are associated with a high frequency of minimal brain dysfunctions detected during neuropsychological examinations of underachieving, and in some cases, successful schoolchildren.

References

Белкина В.Н., Беляева В. Н. Психология раннего и дошкольного детства: учеб. пособие для вузов. М., 2005. 256 с.

Бехтерев В.М. Объективная психология. М.: Наука, 1991. 480 с.

Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М.: Просвещение, 1968. 179 с.

Выготский Л.С. Детская психология. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1984. Т. 4. С 243–403.

Грибанов А.В., Волокитина Т.В., Гусева Е.А., Подоплекин Д.Н. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у детей. Руководство практического психолога. М.: Академический Проект, 2004. 176 с.

Гусова А.Д. Психологическое исследование психических процессов и состояний детей предшкольного возраста // Nauka-Rastudent.ru. 2015. № 12. С. 32.

Захаров А.И. Неврозы у детей и подростков: Анамнез, этиология и патогенез. Ленинград: Медицина, 1988. 244 с.

Изард Кэррол Э. Психология эмоций. К. Изард. СПб.: Питер, 2003. 464 с.

Комплексная коррекция трудностей обучения в школе. Под ред. Глозман Ж.М., Соболевой А.Е. М.: Смысл, 2014. 544 с.

Кравцов Г.Г., Кравцова Е.Е., Ховрина Г.Б. Путевка в школьную жизнь. М.: Левъ, 2011. 118 с.

Микляева А.В., Румянцева П.В. Школьная тревожность: диагностика, профилактика, коррекция. СПб.: Речь, 2004. 208 с.

Нехорошкова А.Н., Грибанов А.В., Джос Ю.С. Проблема тревожности как сложного психофизиологического явления // Экология человека. Северный (Арктический) федеральный университет имени Ломоносова М.В. 2014. №6. С. 47–54

Сапогова Е. Психология развития человека. М.: Аспект пресс, 2001. 460 с.

Томчук С.М., Томчук М.И. Психология тревоги, страха и агрессии личности в образовательном процессе: монография. Винница: КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.

Шафранова Т.А., Редькина К.А. Профилактика учебного стресса // Практическая психология и социальная работа. 2009. № 7. С. 31-34.

Фахрутдинова Л.Р. Психология переживания человека. Казань: Изд-во КГУ, 2008. 676 с.

Фрейд З. Психика: структура и функционирование. М.: Академ. Проект, 2007. 230 с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Дасуев ИЛ, Хайдарова МЛ. Features of identifying negative experiences in primary school students. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):116-22. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/969