Information and communication technologies in teaching Latin

Authors

  • Elena Iu. Golovanova Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
  • Karina N. Morugova Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
  • Marina I. Sorokina Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
  • Liana R. Kinzyagulova Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
  • Elina N. Khammatova Bashkir State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/s1519-4825-0762-d

Keywords:

ICT, education, Latin language, research

Abstract

In the context of the dynamically developing world of information and communication technologies, the teaching of classical languages, such as Latin, is also undergoing changes. The evolution of technology dictates the need to revise traditional approaches to education, and the Latin language is no exception to this rule. The use of information and communication technologies (ICT) in teaching Latin opens up new horizons and offers an impressive arsenal of tools for effective learning. The article you are reading now is devoted to the study of the use of ICT in teaching Latin. We will analyze the effectiveness of this approach and the main advantages it can offer. ICTs can significantly facilitate the process of teaching and learning Latin by providing students and teachers with access to electronic resources, interactive textbooks, online courses and much more. However, like any innovation, the use of ICT has its own nuances and difficulties, which we will also consider in this article. We are confident that the analysis of the effectiveness and advantages of ICT in teaching Latin will help to improve the learning process and make it more interactive and productive, and at the same time will allow us to develop strategies to overcome possible problems and difficulties.

References

Абдулхалимова Р.О., Саламова З.М., Рамазанова П.М. Повышение мотивации студентов медицинского вуза к изучению латинского // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 6 (91). С. 123- 126.

Дигтяр О.Ю. Информационные технологии как инструмент цифрового сторителлинга в обучении английскому языку студентов неязыковых вузов // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 6 (97). С. 162-163.

Катекина А.А., Морова Н.С. Формирование поликультурной иноязычной компетенции будущего специалиста социально-культурного сервиса и туризма // Вестник Марийского государственного университета. 2018. № 3 (31). С. 41-50.

Кондрахина Н.Г, Южакова Н.Е. Специфика реализации компетентностного подхода в обучении иностранному языку в вузе на современном этапе // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 1 (92). С. 41-43.

Лазаренко В.А., Калуцкий П.В., Дрёмова Н.Б., Овод А.И. Адаптация высшего медицинского образования к условиям цифровизации здравоохранения // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 1. С. 105-115. 6. Лихачев Б.Т. Педагогика: курс лекций. Москва: ВЛАДОС, 2010. 315с.

Мамедова Г.С. Организация самостоятельной работы магистров с использованием информационных и коммуникационных технологий // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 5 (96). С. 137-139.

Махинова О. В. Медицинская терминология и профессиональная направленность обучения иностранному языку // Вопросы педагогики. 2019. № 8-2. С. 84-86.

Махмудова А. Н. и др. Принципы формирования экологически значимых ценностей у студентов медицинского вуза // Science and Education. 2022. Т. 3. №. 6. С. 1181-1192.

Медникова Г.А. Использование игровых технологий в преподавании латинского языка. Роль аграрной науки в устойчивом развитии сельских территорий: сборник IV Всероссийской (национальной) научной конференции. Новосибирск: ИЦ НГАУ «Золотой колос», 2019: 259-262.

Насонова Н.А., Соколов Д.А., Писарев Н.Н. Важность изучения латинского языка в медицинском вузе. Современные тенденции развития системы образования (к 85-летию Чувашского республиканского института образования): материалы Международной научно-практической конференции. Чебоксары: Среда, 2019. С. 80-82.

Нормуродова Н., Уралова Ч., Олимзода П. Роль дополнительных занятий в обучении иностранному языку // Общество и инновации. 2021. Т. 2. №. 5/S. С. 12-16.

Проскурина О.И., Идрисов О.М. Влияние греческого языка на становление клинической терминологии английского и немецкого языков. (На примере названий заболеваний и наук) // Молодежный инновационный вестник. 2019. Т. 8. №2. С. 589-591.

Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. Педагогика: учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. Москва: Академия, 2013. 650с.

Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.

Фокин Ю.Г. Преподавание и воспитание в высшей школе: цели, содержание, творчество. Москва: Academia, 2005. 464с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Голованова ЕЮ, Моругова КН, Сорокина МИ, Кинзягулова ЛР, Хамматова ЭН. Information and communication technologies in teaching Latin. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):85-92. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/963