Adaptation of railway university educational programs to the requirements of the labor market

Authors

  • Anatoly B. Fokeev Samara State University of Railway Transport

DOI:

https://doi.org/10.25726/s0249-1901-7550-o

Keywords:

adaptation, educational programs, research, labor market

Abstract

The railway industry in Russia makes a significant contribution to the country's economy, providing employment opportunities for thousands of people. However, due to the ever-changing nature of the labor market, the skills and competencies required by employers in the railway industry are constantly evolving. Therefore, it is extremely important for educational institutions, such as railway universities, to adapt their programs to the requirements of the labor market. The article aims to study the adaptation of educational programs of the railway university to the requirements of the Russian labor market. The document will begin with an overview of the Russian labor market for specialists in the railway industry, an analysis of current demand, key skills and necessary competencies, as well as the future of the industry. The article will then discuss the adaptation of educational programs, the study of methods by which educational programs can be adapted, as well as new courses or programs that should be added to the existing curriculum in order to prepare students for the labor market. The article will review the experience of leading universities in the field of teaching methods and practices to ensure that students acquire the necessary skills and competencies; problems and opportunities related to the adaptation of educational programs to the requirements of the Russian labor market will be discussed, as well as how the university can work with other stakeholders in the railway industry to ensure compliance with educational programming the labor market.

References

Арстангалеева Г.Ф., Тезина М.Н., Слободчикова С.М. Оценка сформированности цифровых компетенций педагогических работников // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т 1. № 3(84). С. 140-155.

Байденко В.И. Компетенции в профессиональном образовании: к освоению компетентностного подхода // Высшее образование в России. 2004. № 11. С. 3-14.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 29-36.

Капц И.В. Формирование профессиональных компетенций специалиста в политехническом колледже: при изучении физико-математических дисциплин: автореферат дисс.к.пед.н. Елец, 2008. 22 с.

Кленина Л.И. Цифровизации энергетики как стимул трансформации компетенций инженера // Социальные новации и социальные науки. 2022. № 1 (6). С. 148-160.

Коротовских А.Е. Влияние типа стратегии цифровой трансформации на эффективность программы цифровой трансформации // Инновационные технологии, экономика и менеджмент в промышленности: сборник научных статей Международной научной конференции, Волгоград, 2022. С. 122-129.

Непрокина И.В., Ершова Н.Н. Опыт реализации ФГОС СПО по формированию и мониторингу профессиональных компетенций в колледже // Вестник Самарского государственного технического университета. 2015. № 2. С.149-154.

Новикова О.Г., Андреев В.А. Создание прототипа интегрированной среды хранилища больших данных для образовательных порталов вузов // Математические методы в технике и технологиях. 2019. Т. 12-1. С. 69-72.

Пирогланов Ш.Ш., Скляров В,П,: Анцупов И.С. Цифровые технологии в образовательном процессе как новые возможности реализации индивидуальных образовательных траекторий // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-2. С. 180-182.

Постановление Правительства РФ от 13 мая 2021 года № 730 «О Совете по поддержке программ развития образовательных организаций высшего образования в рамках реализации программы стратегического академического лидерства "Приоритет-2030"».

Савельева С.С. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности учителя в образовательном процессе вуза: монография. Воскресенск: Изд-во «Позитив», 2012. 220 с.

Скораева Е.А., Тарасюк О.В. О современной модели повышения квалификации специалистов железнодорожного транспорта // Проблемы современного педагогического образования : сборник научных трудов. 2018. № 61 (3). С. 264-267.

Участники программы «Приоритет-2030» запускают новый масштабный проект «Цифровые кафедры» // Ректор вуза. 2022. № 5. С. 46-47.

Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.

Чупина В.А. Рефлексивный метод и его роль в развитии профессионального мышления управленческих кадров // Образование и наука. 2010. № 11 (79). С. 12-22.

Romantsev G. M., Efanov, A. V., Bychkova, E. Y., Moiseev, A. V. Structural and Functional Model of Future Craftsmen Legal competence Generation during Professional Education. International Journal of Environmental and Science Education, 2016, V. 11, No. 17, рр. 9787-9802.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Фокеев АБ. Adaptation of railway university educational programs to the requirements of the labor market. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jun.30];13(5):166-72. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/893