Improving the methodology of teaching lexical material in English on the subject of actions in emergency situations

Authors

  • Oksana A. Kuzina Civil Defense Academy of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant-General D.I. Mikhailik
  • Tamara A. Romanova Civil Defense Academy of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant-General D.I. Mikhailik
  • Irina A. Baykova Civil Defense Academy of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant-General D.I. Mikhailik
  • Veronika L. Chunova Civil Defense Academy of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant-General D.I. Mikhailik

DOI:

https://doi.org/10.25726/t8473-2846-3363-r

Keywords:

teaching English, lexical material, emergencies

Abstract

English is one of the most widely spoken and used languages in the world. It is the main language of communication in many fields, including business, science, international relations and humanities. In this regard, knowledge of English is an important skill for professionals in many fields. One of these areas is emergency management and protection of the population from them. Similar situations can occur in various fields, including natural disasters, man-made accidents and terrorist acts. In addition, the modern world is facing new challenges, such as cyber attacks and environmental problems, which also require effective management and protection of the population. Teaching students of the Ministry of Emergency Situations and other professionals in the field of emergency management and protection of the population in English on the topic of action in emergency situations is complex and requires the development of appropriate methods and programs. Currently, there are a number of problems and limitations in the methodology of teaching lexical material in English in this area, including the lack of a unified methodology, insufficient competence of teachers and limitations in the use of new technologies. The purpose of this article is to consider the existing problems in the methodology of teaching lexical material in English on the topic of action in emergency situations, as well as to describe the programs and methods that are used in the universities of the Ministry of Emergency Situations in Russia and other countries.

References

Алявдина Н. Г., Маргарян Т. Д. Инновационные методики в преподавании английского языка для специальных целей в техническом вузе // Гуманитарный вестник. 2013. Вып. 7(9). DOI: 10.18698/2306-8477-2013-7-93

Вавилова Е.О. Внеаудиторная работа как фактор повышения мотивации при обучении иностранному языку в вузе // Межвузовский круглый стол "Пути повышения мотивации к изучению иностранного языка в неязыковом вузе". МГЮА. 2017.

Григорьева К. С., СалеховаЛ. Л. Реализация принципов предметно-языкового интегрированного обучения с помощью технологий Web 2.0 в техническом вузе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2014. № 2. С. 11-18.

Гришина Е.В., Шевелева В.В. Структура и функции профессионального подъязыка сотрудников системы МЧС // Иностранные языки и литература в международном образовательном пространстве: Материалы VI Международной научно-практической конференции 3 марта 2017 г., УрФУ. С. 168-176.

Коротких Е. Г., Носенко Н. В. Место дисциплин образовательного блока «иностранный язык» в системе формирования «жёстких» и «мягких» навыков у студентов языковых и неязыковых специальностей/направлений подготовки // Современные проблемы науки и образования. 2020. Вып. 2. С. 10. D0I:10.17513/spno.29606

Краснова Т.Н., Сидоренко Т.В. Смешанное обучение как новая форма организации языкового образования в неязыковом вузе // Образовательные технологии и общество. 2014. № 2. С. 403-413.

Кузина О.А., Раднер С.С., Тимарин А.Н. Сравнительно-сопоставительный анализ дистанционного образования академии гражданской защиты МЧС России // Инновационная экономика и общество. 2022. № 1 (35). С. 61-66.

Лазицкая Е.Д., Колмакова O.A. Методика работы с подкастами при организации внеаудиторной деятельности студентов // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2013. № 9 (80). С. 285-289.

Маслыко Е.А., Бабинская П.К., Будько А.Ф., Петрова С.И. Настольная книга преподавателя иностранного языка. Справочное пособие // Вышэйшая школа. 2000.

Мачульская H.A., Машина A.B., Машин В.Н., Григоров А.Ю. Образовательная деятельность в контексте развития и формирования коммуникативной компетентности курсантов военных вузов в современных условиях // Перспективы науки и образования. 2018. № 4 (34). С. 301-308.

Новикова В. В., Гордиенко Н. Н. Особенности реализации процесса обучения иностранному языку у студентов высших учебных технических заведений // Вестник НТУУ «КПИ». Философия. Психология. Педагогика. 2011. № 3. С. 142.

Руденко-Моргун О.Л., Архангельская А.Л., Аль-Кайси А.Н. Средства самостоятельной работы при смешанном обучении РКП: электронные или печатные? // Филологические науки. Вопросы теории и практики, №10 (76) в 3-х ч. Ч.Ш. Тамбов: Грамота. С. 209-213.

Тахан С.Ш. Переводческий билингвизм как фактор успешной межкультурной коммуникации // Филолого-коммуникативные исследования, 2015. № 2. С. 191-199.

Уильяме М., Бёрден Р. Психология для преподавателей иностранных языков // Издательство Кембриджского университета. 1997.

Уханова Е. В. Английский язык для специальных целей. Исторический аспект // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 41(34). С. 206-209.

Якаева Т. И. История возникновения и развития CLIL за рубежом // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 7-2. С. 120-123.

Published

2023-03-15

How to Cite

1.
Кузина ОА, Романова ТА, Байкова ИА, Chunova VL. Improving the methodology of teaching lexical material in English on the subject of actions in emergency situations. УО [Internet]. 2023Mar.15 [cited 2024Jun.30];13(3):160-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/826

Most read articles by the same author(s)