Development of systems for virtual inoculation of skills and abilities of trainees in the education system of the Ministry of Emergency Situations in the direction of protection from fires of electrical installations at electric power facilities

Authors

  • Marina I. Gorbunova Academy of the State Fire Service of the Ministry of Emergency Situations of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/x1689-7044-2535-t

Keywords:

Ministry of Emergency Situations, education, fire, electric power, electrical installations, virtual inoculation, skills

Abstract

Fires at electric power facilities and electrical installations pose a serious threat to human life and health, as well as to the economic security of the country as a whole. In this regard, professional development and training of specialists working in this field is an extremely important task. Today's technologies allow us to develop various virtual inoculation systems that can be effectively used in the training of emergency workers. Such systems allow you to obtain high-quality knowledge and skills without risk to life and health, as well as without large expenses for organizing classes and providing technical conditions. The purpose of this article is to consider the development of systems for virtual inoculation of skills and abilities of trainees in the education system of the Ministry of Emergency Situations in the field of fire protection of electric power facilities and electrical installations, as well as to analyze effective technologies that can be used in such a training system. To achieve this goal, research, analysis of literary sources and practical experience of using virtual inoculation systems in the education system of the Ministry of Emergency Situations were carried out. The research results show the effectiveness of using such systems and technologies in the process of training specialists.

References

Арнаутски К., Арнаутски К., Тошева Е. Cloud технология видеомонтажа в технологическом образовании // Современная педагогика. 2017. № 9 (58). С. 1.

Бершадская Е.А., Бершадский М.Е., Лутцева Е.А., Семибратов А.М., Осипова М.Б. Актуальность, тенденции и проблемы внедрения концепции развития технологического образования в системе общего образования российской федерации // Профильная школа. 2017. Т. 5. № 5. С. 46-61.

Ваганова О.И., Коростелев А.А. Технологический подход в профессиональном образовании // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2021. Т. 10. № 4 (37). С. 35-40.

Галустов Р.А. Проект "концепция развития технологического образования в краснодарском крае" // Технолого-экономическое образование. 2015. № 4. С. 21-25.

Глозман Е.С. Становление и развитие технологического образования школьников в отечественном образовании // Теория и практика общественного развития. 2015. № 1. С. 112-114.

Дубровский В.В. Технологический подход в музыкальном образовании и музыкальной педагогике: проблемы терминологии // Вопросы педагогики. 2020. № 4-2. С. 127-131.

Каримов М.Ф., Аскарова А.А. Физико-математическое и химическое образование студентов технологических факультетов высших учебных заведений // Символ науки: международный научный журнал. 2018. № 1-2. С. 146-148.

Кашфразыева Г.К. К вопросу о целеполагании в технологическом образовании школьников // Личность в культуре и образовании: психологическое сопровождение, развитие, социализация: материалы Международной научно-практической конференции. 2021. № 9. С. 351-354.

Китайгородский М.Д. Индустрия 4.0 и ее влияние на технологическое образование // Современные наукоемкие технологии. 2018. № 11-2. С. 290-294.

Клеева Л.П., Клеев И.В., Никитова А.К., Кротов А.Ю. Место системы образования в научно-технологическом потенциале России // Энергия: экономика, техника, экология. 2014. № 4. С. 16- 24.

Латыпов А.Б., Евсецова Е.А., Сайниев Н.С. Особенности ориентации студентов на развитие творческого мышления в инженерно-технологическом образовании // Образование и саморазвитие. 2015. № 4 (46). С. 129-132.

Махотин Д.А. К обсуждению концепции технологического образования // Конференциум АСОУ: сборник научных трудов и материалов научно-практических конференций. 2016. № 3. С. 731-737.

Набатова О.В., Астаева И.Н., Ромашко Е.В. Технологические карты взаимодействия учителя-логопеда с воспитателями в рамках инклюзивного образования // Управление дошкольным образовательным учреждением. 2021. № 7. С. 33-37.

Хасанова А.И. Основы исследований в технологическом образовании // Студенческий форум. 2021. № 17-1 (153). С. 47-48.

Юмаева Д.Ф., Трифонова М.А. Изготовление и применение дидактических материалов студентами в процессе технологического образования // Специальное образование и социокультурная интеграция. 2020. № 3. С. 309-316.

Published

2023-02-15

How to Cite

1.
Gorbunova MI. Development of systems for virtual inoculation of skills and abilities of trainees in the education system of the Ministry of Emergency Situations in the direction of protection from fires of electrical installations at electric power facilities. УО [Internet]. 2023 Feb. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(2):262-70. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/801