Methodology of the project-seminar on the stories of A. Chekhov

Authors

  • Tatyana G. Demidenko Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Elena L. Fedorova Moscow Financial and Industrial University Synergy

DOI:

https://doi.org/10.25726/w6929-7333-8802-p

Keywords:

project and seminar, teaching methodology for native literature, project technology, critical thinking, interactive forms of education, communication skills, active dialogue

Abstract

The article suggests a technology of organising practical classes in native literature for college students in the form of a project and seminar. Working on a project in native literature classes helps students to develop the skills of communication and independent working with information, as well as encourages creativity developing. The efficiency of this form of interactive technology is substantiated with raising interest to the discipline being studied, class activity motivation, creative and critical thinking activation. An important particularity of the project and seminar is the ability for students to use all the options of interactive work form to unleash their creativity, as well as enjoy the process of co-creation under the conditions of creative freedom. The represented methodology is for organising a project and seminar after some stories by A.P. Chekhov: “Love”, “The Darling” and “The Grasshopper”. The writer’s stories devoted to the love theme were chosen for working on the projects. The article provides methodological recommendations on organising a class, formulates goals and objectives, illustrates the main stages, and suggests issues to be discussed. As a form of work, a project and seminar motivates students to read texts attentively and make active dialogues, as well as teaches to analyse a literary text and stand their ground, and also develops critical thinking, the skills of research work and working in a team.

References

Абрамова С.В. Проектная работа старшеклассников. М.: Просвещение, 2012. 382 с.

Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М., Художественная литература, 1975. 504 с.

Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., 1979.

Богданович Т.Н. Проектирование нравственного диалога на уроках русской литературы через использование активных форм и методов обучения // Сб. Педагогическое призвание. 2022. Сборник статей Международного профессионально-исследовательского конкурса. Петрозаводск, 2022. С. 191-199.

Брандесов Р.Ф. Избранные труды; под науч. ред. Терентьевой Н.П. Челябинск: Изд-во Южно-Урал. гос. гуман.-пед. ун-та, 2017. 271 с.

Гадамер Х.Г. Актуальность прекрасного. Часть 1. Гадамер Г.Г. Актуальность прекрасного. М.: Искусство, 1991. С. 266-323.

Долженков П.Н. Эволюция драматургии Чехова: монография. Москва: МАКС Пресс, 2014. 259 с.

Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке: Кн. для учителя. 2-е изд. М.: Просвещение, 1985. 160 с.

Катаев В.Б. Проза Чехова: Проблемы интерпретации. М., 1979. 326 с.

Леонтович А.В., Саввичев А.С. Исследовательская и проектная работа школьников. 5–11 классы. М.: ВАКО, 2014. 160 с. (Современная школа: управление и воспитание).

Леонтович А.В. Исследование как основа построения образовательной деятельности // Развитие исследовательской деятельности учащихся. М.: Народное образование, 2001. 272 с.

Пахомова Н.Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении: Пособие для учителей и студентов педагогических вузов. 3-е изд., испр. и доп. М.: АРКТИ, 2005. 112 с.

Педагогика. Учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей / Под ред. Пидкасистого П.И.. М.: Педагогическое общество России, 1998.

Плеханова И.И. Вопрос духовной эволюции чеховского героя: психологический детерминизм и резонанс со временем // Философия Чехова: междунар. науч. конф., 2-6 июля 2011г. Иркутск, 2012. — С. 127-141.

Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка/ Иностранные языки в школе № 2, 3. 2000.

Рубинштейн М.М. Исследовательский метод в преподавании // Мир, 1926, №5. С. 35-41.

Савенков А.И. Педагогика. Исследовательский подход. В 2 ч. Ч. 1: учебник и практикум для академического бакалавриата. 2-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2019. 232 с. (Серия: Авторский учебник).

Субботин Д.И. Методика изучения прозы Чехова А.П. с использованием кинематографических трактовок в условиях базового и профильного обучения в 10 классе средней школы: диссертациякандидата педагогических наук: 13.00.02. Москва, 2004. 225 с.

Федорова А.С. Изучение произведений Чехова А.П. в 10 классе с учетом жанровой специфики: автореферат дис. кандидата педагогических наук: 13.00.02 / Гос. образ. учр. доп. профес. образ. Москва, 2005. 23 с.

Published

2022-12-15

How to Cite

1.
Демиденко ТГ, Федорова ЕЛ. Methodology of the project-seminar on the stories of A. Chekhov. УО [Internet]. 2022Dec.15 [cited 2024Jul.3];12(12):163-70. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/723

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.