Functional literacy of a teacher as the basis of professionally significant values of a teacher-philologist
DOI:
https://doi.org/10.25726/l4720-8875-7337-eKeywords:
functional literacy, professionally significant values of a philology teacher, training of a future philologist teacherAbstract
Based on the phenomenon of functional literacy of an individual, the article suggests the author's approach to understanding such literacy in a philologist teacher and describes the ways of its development in a future teacher. The components of the functional literacy of a philology teacher include: linguistic, natural science, financial, literacy related to digital competence, civic, communicative, activity, research. The author notes that the formation of linguistic literacy is an important state task, since the state language performs an integration function within a separate state in the political, social and cultural spheres and provides the communicative needs of the people. A separate article will be devoted to such literacy of a philology teacher. The author finds that the systematic application of all these components of functional literacy will allow future teachers of philology to develop such skills, abilities and abilities: critical, creative and systematic thinking, memory; the ability to analyze and use the information received; the ability to explore, reason, reflect, communicate. It should be noted that this list is not exhaustive, because for the effective interaction of a philology teacher with others and the formed skills to develop functional literacy in schoolchildren, a system of diverse knowledge, the ability to multivariate consideration of situations is necessary
References
Афанасьева С.Г., Ерофеева О.Ю., Панарина Л.Ю. Мониторинговые исследования по формированию функциональной грамотности //Международный научно-исследовательский журнал. 2021. №7-4 (109). С.13-20.
Балашова Е.С., Ерофеева И.А. Читательская грамотность как компонент функциональной грамотности // Достижения науки и образования. 2022. №3 (83). С. 16-25.
Горобец Л.Н., Бирюков И.В., Попова Т.П. Функциональная грамотность как основной тренд современного обучения // Мир науки, культуры, образования. 2022. №3 (94). С. 84-86.
Гостева Ю.Н, Кузнецова М.И., Рябинина Л.А., Сидорова Г.А., Чабан Т.Ю. Теория и практика оценивания читательской грамотности как компонента функциональной грамотности // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. №4 (61). С. 156-161.
Еремеева И.М. Формирование функциональной грамотности младших школьников // Интерактивная наука. 2022. №3 (68). С.41-43.
Жаналина Л.Е. Развитие функциональной грамотности на уроках русского языка // Педагогическая наука и практика. 2019. №1 (23). С. 78-81.
Ковалева Г.С. Финансовая грамотность как составляющая функциональной грамотности: международный контекст // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. №2 (37). С. 31-43
Кудрейко И.А. Личностно значимые ценности будущих бакалавров славянской филологии: диагностический этап // Дидактика математики: проблемы и исследования. Междунар. сб. науч. работ. 2021. Вып. 54. С. 24-33.
Маринина Н.С. Финансовая грамотность как компонент функциональной грамотности // Вестник науки. 2021. № 5-1 (38). С. 41-43.
Пичугин С.С., Громова Л.А., Самкова В.А., Красноперова В.Ф. Формирование функциональной грамотности в начальной школе //Инновационные проекты и программы в образовании. 2021. №3 (75). С. 49-56.
Сергеева М.Г., Соколова Н.Л., Найденова Н.Н. Измерение общей функциональной грамотности студентов // Гуманизация образования. 2016. №1. С. 25-31.
Скрябина А.Г., Иванова А.В. Формирование функциональной грамотности школьников на уроках математики // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 245-247.
Юздова Л.П., Милютина А.А., Звягин К.А. Формирование функциональной грамотности у студентов педагогического вуза // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарнопедагогического университета. 2021. №2 (162). С. 186-201.
Юртаева О.А. Функциональная грамотность учителя основа развития функциональной грамотности ученика // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 316-318.