The relationship between the features of the socio-psychological adaptation of sambo students and the success of mastering the training program

Authors

  • Galsan H. Badmatsyrenov Municipal autonomous institution "Sports School No. 17"

DOI:

https://doi.org/10.25726/k4309-9767-3885-t

Keywords:

sambo, training process, socio-psychological adaptation, general physical training, special physical training

Abstract

In this work, the study of the relationship between the features of the socio-psychological adaptation of sambo wrestlers of the first year of training and the success of their development of the sports program is carried out. The study involved 30 sambo students at the end of the cycle of the first year of training. A study of the features of socio-psychological adaptation was conducted using the methodology of socio-psychological adaptation of the SPA (Rogers-Diamond). As an assessment of the success of mastering the training program, a special evaluation sheet was created that allows evaluating general and special physical training. After all the measurements, a correlation analysis of the results of the socio-psychological adaptation methodology and the evaluation sheet was carried out. The results of the study allow us to conclude that the success of mastering the training program, especially private exercises, is interrelated with a high level of adaptability of athletes. Social adaptation is a process during which a child, with minimal conflict with others, reaches a state of social wellbeing and balance. Socio-psychological adaptation includes a number of features such as: taking responsibility for yourself and at the same time emotional comfort, which is accompanied by the success of mastering the training program. Thus, the author explores the introduction into the training process of certain psychological amendments concerning the development of socio-psychological adaptation of young athletes.

References

Абрамович М.П. Влияние занятий спортом на характер соматического развития и адаптивные возможности кардиореспираторной системы школьников 10-16 лет: автореф. дис. канд. пед. наук // Абрамович Марина Петровна. Майкоп, 2010. С. 27.

Баранов А.А., Кучма В.Р., Скоблина Н.А., Сухарева Л.М., Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. Лонгитудинальные исследования физического развития школьников г. Москвы (1960-е, 1980-е, 2000-е гг.) // Физическое развитие детей и подростков Российской Федерации: сборник материалов (выпуск У1). Москва: ПедиатрЪ, 2013. С. 33-43.

Варламова А.Я. Школьная адаптация. Волгоград: Изд-во ВолГУ, 2005. С. 204.

Драгунова Т.В. Возрастные и индивидуальные особенности младших подростков. М.: Просвещение, 1967. С. 360.

Дуткевич Т.В. Дошкільна психологія: навч. посіб. Київ: Центр учб. літ., 2007. С. 392.

Лайшев Р.А., Соломатин С.В., Соломатин А.В., Понимасов О.Е. Структура и показатели развития «чувства соперника» квалифицированных самбистов // Ученые записки университета имени П. Ф. Лесгафта. 2020. № 1 (179). С. 190-194.

Лебедева Л.Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. СПб.: Речь, 2003. С. 256.

Лимаренко О.В., Колесникова Н.Н. Анализ показателей физического развития мальчиков 8-11 лет, проживающих в различных социальных условиях // Современные проблемы физического воспитания студентов и студенческого спорта: сборник статей и тезисов международной научнопрактической конференции. Ишим, 2013. С. 56-61.

Северный А.А. Проблемы междисциплинарного взаимодействия при коррекции школьной дезадаптации. Школьная дезадаптация: Эмоциональные и стрессовые расстройства у детей и подростков. // Материалы Всероссийской научно-практической конференции 25 27 октября 1995 г, 1995. С. 11-17.

Шилова О.Ю. Современные тенденции физического развития в юношеском периоде онтогенеза (обзор) // Экология человека. 2011. № 4. С. 29-36.

Published

2022-11-25

How to Cite

1.
Badmatsyrenov GH. The relationship between the features of the socio-psychological adaptation of sambo students and the success of mastering the training program. УО [Internet]. 2022 Nov. 25 [cited 2024 Nov. 22];12(10):91-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/630