Formation of professional competence of future speech therapists in the educational space of the university

Authors

  • Inna E. Kramareva Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Oleg E. Voronichev Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky
  • Natalia Yu. Mospanova Bryansk State University named after Academician I.G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/z3786-4966-4861-p

Keywords:

Profession, competence, competencies, professional competence, simulation non-game active methods, method of analysis of speech therapy situational tasks

Abstract

One of the criteria for the success of future speech therapists is the high level of formation of their professional competence. Representing a complex comprehensive education, professional competence can be developed in a specially organized educational environment. At the same time, various forms and methods of its formation are used. One of these methods is the method of analyzing speech therapy situational tasks used in lectures and practical classes. The necessary conditions for the effective use of the method of analysis of speech therapy situational tasks in lectures and practical classes in the development of professional competence of future speech therapists are: correspondence of the content of the situational task to the topic of the lesson and the level of preparedness of students; clarity of the situation described in the task; correspondence of situational tasks to the professional competencies formed in accordance with the specific topic and stage of training; practice-oriented orientation of situational tasks; correspondence of the described situation in the problem to the actual modern problems of speech therapy, speech therapy practice; gradual increase in the complexity of using situational tasks; step-by-step solution of a speech therapy situational problem. The specified organization of educational activities for the development of professional competence of future speech therapists is the basis for obtaining high results of graduates' readiness to carry out professional activities in the speech therapy field.

References

Емельянов Ю.Н. Теоретическое формирование и практика совершенствования коммуникативной компетентности: Автореф. дисс… д-ра психол. наук. Москва, 1991. 36 с.

Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 39 с.

Инновационные технологии как фактор реализации компетентностного подхода в образовании: монография / Н.В. Буренкова, Т.В. Данилова, М.С. Сидорина, А.П. Тонких и др. Саратов: Ай Пи Ар Медиа, 2019. 220 с.

Коджаспирова Г.М., Коджаспиров А.Ю. Словарь по педагогике. М.: ИКЦ «МартТ»; Ростов на Дону: Издательский центр «МарТ, 2005. 448 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996. 308с.

Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В., Крамарева И.Е. Языковое образование как основа развития коммуникативной компетенции будущих педагогов // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 5 (45). С. 266-273.

Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений / Российская адемия наук. Институт русского языка им. В.В. Виноградова. 4-е изд., дополненное. М.: ООО «ИТИ Технологии», 2008. - 944 с.

Печеркина А.А. Сыманюк Э.Э., Умникова Е.Л. Развитие профессиональной компетентности педагога: теория и практика. Екатеринбург: УГПУ, 2011. 233 с.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация. М.: «Когито-Центр», 2002. 396 с.

Рогов Е.И. Учитель как объект психологического исследования. М.: «ВЛАДОС», 1988. 496 с.

Румянцева Л.Ю. Развитие профессиональной компетентности педагога как фактор повышения качества образования в условиях введения ФГОС второго поколения. http://www.eduportal44.ru

Тонких А.П., Данилова Т.В. Развитие профессионально-нравственной компетентности будущего учителя начальных классов в условиях ФГОС // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 1А. С. 28-38.

Published

2022-05-15

How to Cite

1.
Крамарева ИЕ, Вороничев ОЕ, Моспанова НЮ. Formation of professional competence of future speech therapists in the educational space of the university. УО [Internet]. 2022May15 [cited 2024Jul.3];12(3):10-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/353