Digital career guidance as a necessary reality
DOI:
https://doi.org/10.25726/j5344-2121-8154-vKeywords:
career guidance, education, self-development, information technologies, network interactionAbstract
Today, Russian society is significantly influenced by information technologies, which have become an integral part of everyday life and have led to the emergence of fundamentally new ways of learning, communication and professional activity. We consider the concept of "digital technologies" to be an integral part of the concept of "information technologies", since information technologies are characterized by the operation of information not only in digital form, we refer to information technologies, first of all, methods of collecting, storing, processing, transmitting and presenting information, and only then the means (hardware or software) through which this can be done. Most teachers do not have the skills to use digital technologies to organize, support, professionally oriented counseling as part of their career guidance activities and use traditional forms, methods and means at the same time: face-to-face meetings with representatives of professions, excursions to the university for an Open Day, face-to-face communication at thematic extracurricular events and the like. And despite the fact that today there is widespread use of Internet resources, nevertheless, the involvement of such resources in the career guidance activities of teachers is insufficient.
References
Арендачук И.В. Теоретические основы дисциплины «Самоопределение и профессиональная ориентация учащихся»: Учебное пособие для студентов педагогических и психологических специальностей. Саратов: Изд-во Наука, 2013. 51 с.
Бурнаева Е.М., Саломатова С.Н. Проект «Абитуриент ДВ»: Президентские гранты, второй конкурс, 2019 г. https://президентскиегранты.рф/public/application/item?id=8A331622-11A9-4D9B-859A-14907DFF8936
Бурнаева Е.М., Саломатова С.Н., Жук Д.С., Смолькина А.С. Разработка информационно-образовательной платформы «Билет в будущее. ДВ» для школьников 6-11 классов, посвященная вопросам самоопределения и саморазвития школьников // Ученые заметки ТОГУ. 2018. Том 9. №2. С. 282-286.
Бурнаева Е.М., Саломатова С.Н., Мельникова В.В., Бурнаева В.А. Результаты мониторинга мнений старшеклассников о формировании их жизненных и профессиональных позиций // Ученые заметки ТОГУ. 2018. Том 9. № 2. С. 272-276.
Кононов А.Ю. Организационно-методические основы организации и проведения профориентационных экскурсий // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 4 (29). С. 91-93.
Официальный сайт Министерства образования и науки Хабаровского края. https://minobr.khabkrai.ru/, свободный.
Путин предложил запустить проект по профориентации школьников «Билет в будущее». http://tass.ru/obschestvo/4958274
Резапкина Г.В. Слагаемые эффективной системы профориентационной работы в школе // Школьные технологии. 2013. № 6. С. 18-26.
Харина И.Ф., Звягина Е.В., Быков Е.В., Макунина О.А., Гильмутдинов Э.Р. Самооценка
увлеченности социальными сетями и мессенджерами студентов вуза физической культуры // Научноспортивный вестник Урала и Сибири. 2017. № 4 (16). С. 62-71.