Language education as the basis for the development of the communicative competence in future teachers

Authors

  • Natalia Yu. Mospanova Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky
  • Natalia V. Burenkova Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky
  • Inna E. Kramareva Bryansk State University named after Academician I. G. Petrovsky

DOI:

https://doi.org/10.25726/d7724-3523-3113-h

Keywords:

Professional competence, communicative competence, communication skills, language training, methods and techniques for the formation of communicative competence, future teachers

Abstract

The article is devoted to the search for ways to develop the communicative competence of future teachers in the educational process at the university. One of these ways may be to improve the process of language training of students, the formation of general and professionally significant skills and skills of speech behavior. The article defines the components of language competence as the basis of communicative competence, the directions of language and speech training, describes the ways and techniques of forming the communicative skills of future teachers, including using information and communication technologies in the process of studying linguistic disciplines. Thus, communicative competence includes not only a high level of knowledge and proficiency in language means, but also a communicative (and speech) situation: the definition of all its components, the planning of speech interaction depending on the specific conditions of communication (place and time), communicative intentions, personality of communicators (age, status, features of information perception, etc.), the implementation of the plan, the use of flexible response techniques, playing along or countering, etc. For this purpose, tasks of an analytical and constructive nature are offered: analysis of literary texts (the speech situation and the interaction of its participants are studied), modeling of various communicative situations (parent meeting, job interview, meeting-acquaintance, etc.), role-playing games. An important role here is played by the ability to initiate communication, listen, find common points of interaction, show empathy, emotionally color the dialogue, be attentive and flexible, respond adequately to the interlocutor's remarks, etc. All this contributes to the formation of not only communicative, but also personal qualities of future specialists.

References

Вороничев О.Е., Моспанова Н.Ю., Буренкова Н.В. Проблемы и перспективы профессионально ориентированного обучения русскому языку в современном образовательном пространстве // Управление образованием: теория и практика. Том 11 (2021). №2 . С. 122 – 134.

Данилова Т.В., Лапыко Т.П., Тонких А.П. Применение разных форм интерактивного обучения в вузе в развитии коммуникативных умений студентов // Управление образованием: теория и практика . Том 11 (2021). №2 . С. 103 - 113

Демидова Т.Е., Чижевская И.Н., Чижевский А.Е. Формирование дискурсивных умений будущего учителя начальных классов // Дискурс социальных проблем в социокультурном, образовательном, языковом пространстве в период пандемии коронавируса. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Брянск: РИСО БГУ. 2021. С. 559 - 568

Изаренков Д.И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов-нефилологов // Русский язык за рубежом. Москва. 1990. 255 с.

Колесников И.И. Развитие коммуникативных компетенций преподавателей гуманитарных вузов: Автореф…. канд. пед. наук. Сходня: 2006. С.4

Курцева З.И. Речевой поступок в педагогическом общении. М.: Баласс. 2010. 224с.

Литвинко Ф. М. Коммуникативная компетенция: принципы, методы, приемы формирования: сб. науч. ст. / Белорус. гос. ун-т; в авт. ред. Мн. 2009. Вып. 9. 102с.

Львов М. Р. Словарь-справочник по методике преподавания русского языка: Пособие для студентов педагогических вузов и колледжей. М.: Издательский центр "Академия"; Высшая школа. 1999. 272 с.

Московкин Л. В., Юрков Е. Е. Коммуникативная компетенция: определение, состав, проблемы обучения // Язык и культура в филологическом вузе. Актуальные проблемы изучения и преподавания: сб. науч. тр. / ред.-сост. А. Н. Щукин. М.: Гос. ИРЯ им. А. С. Пушкина; Филоматис. 2006.

Обучение русскому языку в школе: учеб. пособие для студентов педагогических вузов / Под ред. Е.А. Быстровой. М.: Дрофа. 2004. С.92-93

Рябцева О.М. Сущность понятия коммуникативная компетенция (КК) // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 2006. № 9-2 (64). С. 136-138.

Стурикова М.В. Коммуникативная компетенция: к вопросу о дефиниции и структуре // Инновационные проекты и программы в образовании. 2015. № 6. С.27-32.

Хуторской А.В. Ключевые компетентности как компонент личностно ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64

Щербинина Ю.В. Русский язык. Речевая агрессия и пути ее преодоления. М.: Флинта. 2004.

Published

2021-10-15

How to Cite

1.
Моспанова НЮ, Буренкова НВ, Крамарева ИЕ. Language education as the basis for the development of the communicative competence in future teachers. УО [Internet]. 2021Oct.15 [cited 2024Jun.30];11(5):266-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/186