Developmental effects of multifunctional gymnastics in preschoolers: experimental research experience
Keywords:
sibboard, preschooler, motor activity, , Lazarev sound-breathing test, vestibular coordination testAbstract
The study is devoted to the study of the effectiveness of the use of multifunctional gymnastics using the Siberian Board balance neurotrenager and the Hello! vocal cardiorespiratory program for preschool children. The aim of the work is to evaluate the possibilities of the combined effect of these techniques on the cardiorespiratory and vestibular coordination spheres. The study was conducted on the basis of a municipal preschool institution in Khabarovsk with the participation of 26 children aged 3-6 years. The main methods were: Lazarev's sound-breathing test, a series of vestibular coordination tests, and parent questionnaires. It was found that the use of multifunctional gymnastics contributes to the improvement of external respiration (an increase of 2 times), static and dynamic coordination (an average increase of 145%), general emotional tone and motivation for recreational activity in children. The best results were achieved in the older age group. The practical significance of the work is associated with the possibility of using the proven methodology in the physical culture and wellness practice of preschool institutions. Research prospects suggest an increase in the sample size, an expansion of the age range of participants, and clarification of criteria for the effectiveness of multifunctional gymnastics.
References
Большая российская энциклопедия. 2014-2017. https://old.bigenc.ru/technology_and_technique/text/2209552
Герасимова Ю.В., Знойкина В.И. Применение метода мозжечковой стимуляции в коррекционной работе с детьми с ОВЗ с использованием сибирского борда. Молодой ученый. 2023. № 14 (461). С. 301-304.
Гурова О.А., Лазарев М.Л., Диагностика вентиляционной функции легких у детей с помощью звуковой пробы // Альманах «Новые исследования» 2002. № 1. С. 103-107.
Лазарев М.Л. Учебно-методическое пособие курса «Здравствуй!» для педагогов младшей группы детского сада. М.: «Мнемозина», 2004. 248с.
Ларионова Г.В., Галкина Т.Ю., Трофимова Ф.М. Использование Сибирского борда как средства развития координационных способностей дошкольников старшего возраста и формирования их здорового образа жизни: сборник трудов конференци // Педагогическое мастерство и современные педагогические технологии: сборник материалов II Всеросс. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 25 окт. 2023 г.) / редкол.: В.И. Кожанов. Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2023. С. 103-107.
Нейротренажер-балансир для детей. https://int-games.ru/articles/detskij-nejrotrenazher-balansir2/
Одинцов В.П. Виды и методы измерений. Ключевые преимущества и недостатки // Международный студенческий научный вестник. 2021. № 2. URL: https://eduherald.ru/ru/article/view?id=20648 (дата обращения: 29.11.2023).
Перечень учебных изданий для общеобразовательных учреждений. Приказ Минобразования РФ, № 104 от 17.01.03.
Ссылка на Гугл – метроном. https://www.google.com/search?si=AC1wQDCRN5CllzOa61WVsDaYdrUaC_-l9FyJ36uueV5PH4rN99Wov_4lb5jReF6s9cQ-izmxIPH0gkqF_1_3t8fD_IIPv2QG8Q%3D%3D&hl=ru-RU&kgs=018b7134d97df685&shndl=21&source=sh/x/fbx/1&entrypoint=sh/x/fbx
ФГОС ДО. Приказ Минобрнауки России от 17.10.2013 N 1155 (ред. от 21.01.2019). Зарегистрировано в Минюсте России 14 ноября 2013 г. N 30384. https://fgos.ru/fgos/fgos-do/
Шкапа Е.А. О выразительных возможностях музыкального темпа: изучение взаимосвязи авторского текста и исполнительской интерпретации в музыкально-теоретическом образовании // Музыкальное искусство и образование. 2020. Т. 8. № 1. С. 59–72.
Belej M., Starosta W. (1994). Standards and Norms of Constitutional and Coordination Skills in Pupil between the Ages 11 -14 in Presov (Slovakia). Proceedings of the 3rd Intern. Conf. "Sport Kinetics '93". Ed. W. Osinski, W. Starosta, Academy of Physical Education in Poznan, Institut of Sport in Warsaw, Poznan - Warsaw, 75-84.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.