Project activity as a means of improving the effectiveness of English language teaching at the university

Authors

  • Aina N. Mantsaeva A.A. Kadyrov Chechen State University
  • Aza A. Yahyaeva Chechen State Pedagogical University

Keywords:

project activities, English language teaching, higher education, communicative competence, educational motivation, group interaction

Abstract

The relevance of the research is due to the need to find effective methods of teaching English in higher education in the context of globalization and internationalization of higher education. The purpose of the work is to theoretically substantiate and experimentally verify the effectiveness of project activities as a means of improving the effectiveness of teaching English to university students. To achieve this goal, a set of methods was used: theoretical analysis of scientific literature, modeling, pedagogical experiment, testing, questionnaires, statistical methods of data processing. The pedagogical experiment was conducted on the basis of A. A. Kadyrov ChSU with students of 2-3 courses (n=128). The results of the study showed that: 1) the introduction of project activities into the practice of teaching English helps to increase students' motivation; 2) project work develops students' communicative and research skills, creativity, independence; 3) group projects improve the psychological climate in the educational team; 4) according to the results of the experiment, English proficiency rates significantly increased in experimental groups. The results obtained confirm the effectiveness of the project method as a tool for optimizing language training at the university. The theoretical significance of the work lies in clarifying the concept of "project activity" in relation to teaching foreign languages, substantiating the conditions for the implementation of project work in language disciplines. The practical value is associated with the possibility of using the developed model of project-based learning in the educational practice of universities. The prospects for the study are seen in the approbation of the proposed methodology on a wider contingent of students in different fields of training.

References

Белкина В.В., Макеева Т.В. Концепт универсальных компетенций высшего образования // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 5. C. 117-126.

Бим И.Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника. М.: Русский язык, 1977. 288 с.

Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. Пособие для учителя. М.: АРКТИ-ГЛОССА, 2000. 165 с.

Зимняя И.А. Проектная методика обучения английскому языку // Иностранные языки в школе. 1991. № 3. С. 9-15.

Казун А.П., Пастухова Л.С. Практики применения проектного метода обучения: опыт разных стран // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 2. C. 32-59.

Коряковцева Н.Ф. Современная методика организации самостоятельной работы изучающих иностранный язык. М.: АРКТИ, 2002. 176 с.

Лазутова Л.А., Левина Е.А. Использование проектной деятельности в системе профессиональной подготовки бакалавров по профилю «Иностранный язык» в педагогическом вузе // Самарский научный вестник. 2018. Т. 7. № 3(24). С. 333-339.

Матяш Н.В. Проектная деятельность как средство формирования творческих способностей личности // Образование и наука. 2002. № 5. С. 45-54.

Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2-3. С. 3-10.

Полат Е.С. Метод проектов: история и теория вопроса // Школьные технологии. 2006. № 6. С. 43-45.

Сафонова В.В. Коммуникативная компетенция: современные подходы к многоуровневому описанию в методических целях. М.: Еврошкола, 2004. 236 с.

Султанова Т.А. Формирование профессионально-языковой компетентности студентов технических специальностей в проектной деятельности: дисс. ... канд. пед. наук. Уфа, 2010. 246 с.

Тетюкова Е.П., Белых Т.А. Проектное обучение – инновационный подход к организации учебного процесса в высших учебных заведениях РФ // Физика. Технологии. Инновации (ФТИ-2019). Екатеринбург, 2019. С. 349-358.

Beckett G.H. Project-based second and foreign language education: Past, present and future. Greenwich, CT: Information Age Publishing, 2006. 286 p.

Hutchinson T. Introduction to project work. Oxford: Oxford University Press, 1991. 400 p.

Stoller F.L. Project Work. A Means to Promote Language Content // Forum. 1997. Vol.35. № 4. P.12-37.

Published

2024-05-15

How to Cite

1.
Mantsaeva AN, Yahyaeva AA. Project activity as a means of improving the effectiveness of English language teaching at the university. УО [Internet]. 2024 May 15 [cited 2024 Oct. 31];14(5-1):213-21. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1622

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY