The role of text in the development of students' speech skills in Russian language classes in remote mode
Keywords:
text, speech skills, Russian as a foreign language, online learning, linguodidactics, speech competence, teaching methods.Abstract
The development of students' speech skills in an online format is an urgent problem of linguodidactics. The purpose of the study is to determine the role of text in the formation of speech competence of students in Russian language classes in remote mode. Tasks: 1) to characterize the linguistic and didactic potential of the text; 2) to identify the features of working with text online; 3) to propose methodological solutions for optimizing text-oriented learning. Theoretical (analysis, synthesis, generalization) and empirical methods (pedagogical observation, questionnaires, testing) were used. The source base was scientific publications, educational and methodological materials, data from a survey of teachers and 60 students. Statistical methods were used to process the results. It has been established that text is a key means of developing online speech skills. The criteria for the selection of texts and ways of working with them in a remote format are defined. A system of exercises aimed at improving students' speech competence has been developed. The effectiveness of the proposed technique has been experimentally proven. The research contributes to the theory and practice of teaching Russian online. The results obtained can be used to modernize language courses at the university. It seems promising to study the role of text in the development of speech skills at different levels of language proficiency
References
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М.: Русский язык. Курсы, 2018. 496 с.
Акишина А.А., Каган О.Е. Учимся учить: для преподавателя русского языка как иностранного. 2-е изд., испр. и доп. М.: Русский язык. Курсы, 2002. 256 с.
Гальскова Н.Д., Гез Н.И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2006. 336 с.
Дунаева Л.А., Левина Г.М. Система дистанционного обучения РКИ: современное состояние и перспективы развития // Русский язык за рубежом. 2020. № 1. С. 12-19.
Зимняя И.А. Лингвопсихология речевой деятельности. М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: НПО «МОДЭК», 2001. 432 с.
Колесникова И.Л., Долгина О.А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков. СПб.: Изд-во «Русско-Балтийский информационный центр «БЛИЦ»; «Cambridge University Press», 2001. 224 с.
Кулибина Н.В. Текст как ресурс обучения речевому общению на уроках русского языка как иностранного/неродного // Тексты лекций и образцы уроков (для преподавателей русского языка как иностранного). 2012. Вып. 1. 372 с.
Леонтьев А.А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. 287 с.
Руденко-Моргун О.И. Электронный учебник по русскому языку как иностранному: концепция и технология разработки // Вестник Российского нового университета. Серия: Человек в современном мире. 2020. № 1. С. 85-90.
Стрельчук Е.Н. Формирование русской речевой культуры иностранных бакалавров негуманитарных специальностей в вузах РФ: диссю ... д-ра пед. наук: 13.00.02. М., 2016. 357 с.
Щукин А.Н. Обучение речевому общению на русском языке как иностранном: уч.-метод. пос. для препод. русск. яз. как иностр. М.: Русский язык. Курсы, 2012. 784 с.
Brinton, D. M. Content-based second language instruction. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2003. 304 p.
Ferris D., Hedgcock J. Teaching ESL Composition: purpose, process, and practice. NY: Routledge, 2013. 528 p.
Nation I.S.P., Macalister J. Language curriculum design. NY: Routledge, 2010. 224 p.
Richards J.C., Rodgers T.S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 270 p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.