Formation of models for compliance with mandatory requirements in the field of education based on an independent assessment

Authors

  • Viktor N. Tokarev Academy of the State Fire Service (GPS) of the Ministry of Emergency Situations of Russia

Keywords:

independent assessment, mandatory requirements, field of education, assessment models, quality of education, educational organizations, compliance with standards

Abstract

The formation of models for the independent assessment of compliance with mandatory requirements in the field of education is an urgent topic of research due to the need to ensure high quality of educational services and compliance of educational organizations with established standards. This article discusses the theoretical and practical aspects of the development and application of independent assessment models aimed at verifying the fulfillment of mandatory requirements by educational institutions of various levels. The materials and methods of the research include the analysis of the regulatory framework governing activities in the field of education, the study of existing approaches to the independent assessment of the quality of education, as well as the synthesis of innovative methodological solutions. The work uses such methods as system analysis, comparative analysis, modeling, expert assessment and statistical data processing. The empirical basis of the study is the results of an independent assessment of compliance with mandatory requirements in 150 educational institutions in various regions of Russia. The results of the study demonstrate that the developed models of independent assessment make it possible to comprehensively assess the degree of compliance of educational organizations with mandatory requirements according to criteria such as the quality of educational programs, qualifications of teaching staff, material and technical equipment, information openness, etc. The testing of models in practice has shown their effectiveness in identifying problem areas and determining areas for improving the activities of educational institutions. Thus, the application of the developed assessment methodology in 150 educational institutions allowed us to establish that 85% of them generally meet the mandatory requirements, while 15% have significant shortcomings in certain criteria and need to take measures to improve the quality of educational services

References

Алимов Г. Т., Ладнушкина Н. М., Пашенцев Д. А., Фёклин С. И. Контроль и надзор в сфере образования: монограф. М.: Книгодел, 2020. 184 с.

Дмитрикова Е.А., Кропачев Н.М. Новая структура нормативного регулирования в сфере образования: сб. экспертных заключений. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2020.

Ермолова О.Н. Обязательные требования к предпринимательской деятельности: вопросы дефиниции понятия // Имущественные отношения в Российской Федерации. 2021. № 11(242). С. 59-69.

Кирилловых А.А. Механизм «регуляторной гильотины» в образовании: проблемы и перспективы практической реализации в деятельности Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки // Актуальные проблемы российского права. 2022. N 4. С. 37-45.

Козырин А.Н., Трошкина Т.Н. Правовое регулирование отношений в сфере образования: научно-практический комментарий статьи 4 Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации» // Ежегодник российского образовательного законодательства. 2013. Т. 8. С. 7-25.

Коцюрко Е. П. Разграничение полномочий при осуществлении государственного контроля (надзора) в сфере образования: особенности правового регулирования и проблемы эффективности // Евразийское научное объединение. 2020. № 4-3(62). С. 193-196.

Кропачев Н. М. Научно-практический комментарий к Закону об образовании в Российской Федерации. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2023. 356 с.

Нестеров С.Е. «Регуляторная гильотина»: реформа системы обязательных требований, содержащихся в нормативных правовых актах // Услуги связи: бухгалтерский учет и налогообложение. 2020. № 5. С. 47-53.

Ожиганова М.В. Размышления о реформе государственного контроля и надзора в сфере высшего образования // Право и образование. 2019. № 1. С. 62-72.

Россинский Б.В. К вопросу о реформировании системы федеральных органов исполнительной власти // Административное право и процесс. 2004. № 1. С. 20-24.

Рябченко Д.С. Совершенствование правоприменения обязательных требований в государственном контроле (надзоре) в сфере образования // Вопросы российского и международного права. 2017. Т. 7. № 3А. С. 320-332.

Синельников-Мурылев С. Г., Идрисов Г. И., Пономарева Е. А. Реформа в новых условиях контроль и надзор в сфере высшего образования // Образовательная политика. 2020. № 3(83). С. 22-29.

Сморчкова Л.Н. Правовой режим обязательных требований как средства административно-правового регулирования экономических отношений // Право и практика. 2021. № 1. С. 49-53.

Стахов А.И. Административно-публичное обеспечение безопасности в Российской Федерации: монограф. Под науч. ред. Б.В. Россинского. М.: ЮНИТИ-ДАНА: Закон и право, 2015. 199 с.

Широкорад И.И., Кондаков А.М., Артемова ТВ., Рыжкова Е.В. Оценка мотивационных устремлений молодежи к получению образования в аграрном вузе // Московский экономический журнал. 2022. № 5. С. 366-375.

Published

2024-05-15

How to Cite

1.
Tokarev VN. Formation of models for compliance with mandatory requirements in the field of education based on an independent assessment. УО [Internet]. 2024 May 15 [cited 2024 Nov. 22];14(5-1):109-17. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1609

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE