Features of the educational environment that promotes the preservation and development of students' cognitive abilities

Authors

  • Elena M. Burnaeva Pacific State University
  • Vladimir Yu. Kostenko Pacific State University

Keywords:

information overload, development of cognitive abilities,, involvement in the educational process, competence approach, differentiation and personalization of education, educational environment.

Abstract

With the increasing information load of the environment on the student, today there is a need to create university conditions that smooth out the negative effect of information on cognitive abilities for high-quality involvement in the educational process. The studies updated in this article suggest a combination of methods. Diagnostics of cognitive performance, a flexible educational program offering variable ways of studying and assimilation of material, based on the diagnosed abilities, psychological and pedagogical support and the formation of adaptation measures to the increasing information load, stimulation of the development of reflection and self-control skills as tools for the development of cognitive awareness of students.

References

Афанасьева И.Б., Бежанова А.И., Димент Л.И. Формирование рефлексивных умений студентов в процессе обучения // Глобальная энергия. 2013. № 1. С. 292-299.

Игнатова Ю.П., Макарова И.И., Степаненко В.П., Багдасаров А.А. Влияние цифровых технологий на когнитивные способности человека (обзор) // Психология. Психофизиология. 2022. № 4. С. 72-83

Келли Дж.А. Психология личности. Теория личностных конструктов. СПб.: Речь, 2000

Мальцева С.М., Балашова Е.С., Богачева А.В., Котова А.В. Проблема формирования самоконтроля в процессе обучения в вузе // Педагогика и психология. 2020. № 1. С. 24-27

Нестерович Н.Н., Федотов Б.В. Формирование когнитивных структур студентов в процессе освоения системы профессиональных знаний // Профессиональное образование в современном мире. 2019. Т. 9. № 2. С. 2832-2840.

Оберемко Т.В. Когнитивные особенности современных студентов – миф или реальность // Образование и право. 2020. № 5. С. 155-159

Савченков А.В. Познавательные способности студентов как фактор саморегуляции эмоциональной устойчивости // Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования: мат. XII Межд. конф. (19-20 марта 2009 г., Екатеринбург) в 5 ч. Ч. 1. Екатеринбург: Факультет политологии и социологии Уральского государственного университета, 2009. С. 198-204.

Стрекалова Н.Б. Влияние информационных технологий на качество учебного процесса // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико- биологические науки. 2017. № 6. С. 48-53.

Howe N., Strauss W. Generations. The history of american future 1584 to 2069. NY: Morrow, 1991. 538 p.

Published

2024-10-09

How to Cite

1.
Burnaeva EM, Kostenko VY. Features of the educational environment that promotes the preservation and development of students’ cognitive abilities. УО [Internet]. 2024 Oct. 9 [cited 2024 Nov. 21];14(4-1):161-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1493

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY