Effective investment policy as the basis for the economic development of the region: experience in education

Authors

  • Malika U. Baysaeva Chechen State University
  • Zubayr I. Baysaev Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Alikhan Z. Bursagov Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/z3408-3527-9064-n

Keywords:

Investment policy, socio-economic structure, education, management

Abstract

The main content of the significant shifts taking place in the socio-economic structure of society is an unprecedented increase in the importance and role of knowledge and man as the main imperative and goal of economic and social development in the history of human development. Because of this, research in precisely those areas in which the reproduction and development of man and knowledge takes place, that is, first of all, education, becomes extremely relevant. The development of the education system in Russia in the context of pan-European and global integration processes determines the need to update the activities of all educational units, in particular preschool, as well as in primary, secondary or higher, because globalization trends today put higher requirements for personal intellectual development for graduates of each of them. On the surface of the life of society, education appears as a conditional mutually conditioned unity of two blocks-economic and non-economic. The economic function of education, on the one hand, is to reproduce knowledge and labor, on the other - to provide society with a specific product-educational services. An uneconomical block is a complex set of elements of a spiritual, mental, and cultural nature aimed at recreating the spiritual and mental matrix of society.

References

Абанкина И.В., Абанкина Т.В., Филатова Л.М. Ловушки дифференциации в финансировании российских вузов // Актуальные проблемы экономики и права. 2016. Т. 10. № 2. С. 38-58.

Гельманова З.С., Бутрин А.Г., Гарт H.A. Предпринимательский университет в контексте взаимодействия «Тройной спирали» // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 7-3. С. 444-449.

Двенадцать решений для нового образования: доклад Центра стратегических разработок и Высшей школы экономики. Москва: Центр стратегических разработок; Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», 2018. 105 с.

Исалова М.Н., Даришев Г.М. Организация и финансирование научно-исследовательской деятельности вузов // Региональные проблемы преобразования экономики. 2009. № 2(19). С. 357-362.

Клячко Т.Л., Мау В.А. Будущее университетов. Статья 1. Глобальные тренды // Общественные науки и современность. 2015. № 3. С. 5-18.

Ладный А.О. Университетская наука России. М.: Буки Веди, 2016. — 24 с.

Лазаренко В.А., Ткаченко П.В., Липатов В.А., Северинов Д.А. Роль комплексной поддержки молодых ученых и специалистов в развитии современного университета // Вестник высшей школы. 2020. № 1. С. 31-38.

Ле Гранд Дж. Другая невидимая рука: предоставление общественных благ на основе выбора и конкуренции. М.: Издательство Института Гайдара, 2011. 237 с.

Миндели Л., Черных С. Проблемы финансирования Российской наук // Общество и экономика. 2009. № 1. С. 129-142.

Роденкова Т.Н., Розанова Т.П. Инновационная траектория финансирования деятельности научных подразделений вуза // Журнал правовых и экономических исследований. 2013. №4. С. 83-86.

Рождественская С.М., Клочков В.В. Анализ влияия экономических проблем наукоемкой промышленности на финансирование прикладной науки // Журнал экономической теории. 2017. № 4. С. 164-176.

Сагинова О.В., Гришина О.А., Штыхно Д.А. Проектное обучение студентов на основе заказов малых и средних предпринимательских структур // Российское предпринимательство. 2017. Т. 18. № 3. С. 417-425.

Чулков А.С. Проблемы финансирования учреждений образования и науки в период бюджетной реформы и пути их решения // Финансы организации. 2014. № 7 (583). С. 52-60.

OECD. Remote Online Exams in Higher Education during the COVID-19 Crisis, OECD Education Policy Perspectives. 2020. Nr 1. P. 1-13. DOI 10.1787/f53e2177-en.

Osipov V.S., Skryl T.V., Blinova EA., Kosov M.E., Zeldner A.G., Alekseev A.N. Institutional Analysis Of Public Administration System // International Journal of Applied Business and Economic Research. 2017. Vol. 15. No. 15. P. 193—203

Published

2021-09-15

How to Cite

1.
Байсаева МУ, Байсаев ЗИ, Бурсагов АЗ. Effective investment policy as the basis for the economic development of the region: experience in education. УО [Internet]. 2021Sep.15 [cited 2024Jun.30];11(4):242-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/147

Most read articles by the same author(s)