Formation of entrepreneurial competencies of students in the conditions of an educational organization

Authors

  • Ruslan O. Voloshin Moscow University of Finance and Law MFUA

DOI:

https://doi.org/10.25726/z8114-7181-9459-o

Keywords:

entrepreneurship, competence, entrepreneurial competencies, pedagogy, school education, youth entrepreneurship

Abstract

The development of entrepreneurial competencies among young students in schools is a key factor in the future economic growth and increasing the competitiveness of the country. The importance of developing these competencies even at school age is due to their universality and wide applicability not only in business, but also in any other professional activity, as well as in everyday situations. The article gives the author's definition of the concept of «entrepreneurial competencies of students», the purpose of the study is to identify and classify teaching methods applicable in schools for the formation of entrepreneurial competencies among young people. The article analyzes the technologies of sign-contextual learning that contribute to the development of professional and social skills among schoolchildren. The importance of interaction between educational institutions and the business environment for students to gain practical knowledge and skills in the field of entrepreneurship is also emphasized. Two clusters of widely used methods for the formation of entrepreneurial competencies by age categories of students have been formed, paying attention to young students aged 12 to 18 years (middle and high school), as well as three clusters of approaches and methods for the formation of entrepreneurial competencies can be based on the skills developed by students: managing their resources, actions, opportunities. This approach allows us to identify the most effective strategies for developing entrepreneurial skills among students, contributing to their successful inclusion in the country's economy through the implementation of youth startup projects and self-employment.

References

Винникова И.С., Кузнецова Е.А., Таурова Д.А. Особенности применения цифровизации на занятиях по финансовой грамотности для школьников средней школы // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №77-2. С. 80-83.

Ломакина Т.Ю., Васильченко Н.В. К проблеме обучения предпринимательскому мышлению и деятельности в системе среднего профессионального образования // Профессиональное образование и рынок труда. 2020. №4 (43). С. 32-38.

Лукашенко М.А., Добровольская Т.Ю. Обучение предпринимательским коммуникациям на образовательных платформах: российская и зарубежная практика // Современная конкуренция. 2022. №1(85). С. 90-107.

Набиев Г.А., Бакирова О. Развитие предпринимательских компетенций у обучающихся общеобразовательной организации // Scientific progress. 2022. №2. С. 944-951.

Никольский В.С., Рубин Ю.Б., Сорокин П.С., Морозова Е.В., Газиева И.А., Харина О.С., Леднев В.А., Лукашенко М.А., Вятская Ю.А., Платонова Е.Д. Предпринимательское образование как предмет научного исследования // Высшее образование в России. 2023. №6. С. 38-53.

Новоселов А.С., Коротун А.В., Якобюк Л.И. Бизнес-кейсы как средство развития прикладных экономических навыков и предпринимательских компетенций у школьников // АПК: инновационные технологии. 2023. №3. С. 109-116.

Петрова С.Ф., Борисова С.С., Васильева Н.П. Современные подходы финансового образования учащихся общеобразовательных школ // Проблемы современного педагогического образования. 2020. №66-4. С. 217-220.

Попова Н.А., Баркова О.В., Омельченко Е.А. Проектная деятельность как вектор развития общеобразовательной школы // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2022. №2 (56). С. 134-143.

Уторова Л.Р., Новикова О.А. Детерминанты готовности школьников к предпринимательской деятельности // Казанский педагогический журнал. 2021. №1 (144). С. 215-221.

Чистякова Н.А. Образ героя-предпринимателя в русской классической литературе как залог социально ответственных принципов современного российского предпринимательства / Н. А. Чистякова // Управление образованием: теория и практика. 2021. № 1(41). С. 349-356. DOI 10.25726/b2601-8472-1780-v. EDN WXVQMJ.

Чулкова О.С. Проблемные аспекты обучения предпринимательству в зависимости от возрастных особенностей обучаемых // Гаудеамус. 2022. №4. С. 113-120.

Шульженко А.М. Эффективность государственной поддержки развития молодежного предпринимательства // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2020. №2 (34). С. 147-152.

Tonkikh A.P., Danilova T.V., Pryadekho A.A. Economic and legal regulation of educational processes in the field of natural sciences and humanities // Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2018. Vol. 9. No 7. P. 2454-2461.

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Voloshin RO. Formation of entrepreneurial competencies of students in the conditions of an educational organization. УО [Internet]. 2024 Mar. 30 [cited 2024 Nov. 21];14(3-2):159–165. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1453

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY