Stages of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of the university

Authors

  • Oleg I. Bashеrov Moscow International University; A.N. Kosygin Russian State University
  • Polina I. Yakushkina Russian University of Transport
  • Olga V. Baryshnikova Moscow State Technological University "Stankin"
  • Tatyana A. Pavlishak Russian State University for the Humanities

DOI:

https://doi.org/10.25726/m3959-0626-8823-t

Keywords:

pedagogical support, adaptation, foreign students, socio-cultural environment, higher education, stages of adaptation

Abstract

This article discusses the key stages of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of a higher educational institution. The relevance of the research is due to the increasing number of foreign students in Russian universities and the need to create an effective system of their support. The purpose of the work is to systematize and analyze the main stages of pedagogical support that contribute to the successful adaptation of foreign students. Research materials and methods include the study and generalization of scientific literature on the problem of adaptation of foreign students, as well as the analysis of practical experience of pedagogical support in Russian universities. Methods such as system analysis, synthesis, comparison and generalization were used in the work. The results of the study allowed us to identify and characterize five main stages of pedagogical support for the adaptation of foreign students: 1) preadaptation stage, which includes measures to prepare students for studying in a new socio-cultural environment; 2) the stage of primary adaptation aimed at overcoming the language barrier and familiarization with the culture of the country; 3) the stage of socio-psychological adaptation, involving the formation of interpersonal relations and integration into the student community; 4) the stage of academic adaptation associated with adaptation to the new educational system and the requirements of the university; 5) the stage of cultural adaptation, focused on familiarization with the values and traditions of the host country. Each stage is characterized by specific tasks, methods and forms of pedagogical support, which are discussed in detail in the article.

References

Борисова Е.В., Кривцова И.О. Адаптация иностранных студентов к образовательной среде российского вуза: комплексный подход // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2018. Т. 15. № 4. С. 393-407.

Воробьева И.М., Фомина С.Н. Роль предварительной подготовки в адаптации иностранных студентов к обучению в российском вузе // Alma mater (Вестник высшей школы). - 2019. - № 6. - С. 95-99.

Гладуш А.Д., Трофимова Г.Н., Филиппов В.М. Социально-культурная адаптация иностранных граждан к условиям обучения и проживания в России. М.: РУДН, 2008. 146 с.

Иванова М.А., Титкова Н.А. Социально-психологическая адаптация иностранных студентов первого года обучения в вузе. СПб.: СПбГТУ, 1993. 248 с.

Камара И. Иностранные студенты в российском вузе: социокультурные особенности адаптации и профессиональной социализации // Научное обозрение. Серия 2: Гуманитарные науки. 2015. № 4. С. 51-56.

Капезина Т.Т. Проблемы обучения иностранных студентов в российском вузе // Наука. Общество. Государство. 2014. № 1(5). - С. 129-138.

Кривцова И.О. Социокультурная адаптация иностранных студентов к образовательной среде российского вуза (на примере Воронежской государственной медицинской академии им. Н.Н. Бурденко) // Фундаментальные исследования. 2011. № 8-2. С. 284-288.

Лондаджим Т. Социокультурная адаптация иностранных студентов, обучающихся в российских вузах: дис. ... канд. социол. наук. Нижний Новгород. 2012. 149 с.

Мазитова Л.Т. Социальная адаптация иностранных студентов (на примере вузов Башкортостана) // Вестник Башкирск. ун-та. - 2007. - № 3. - С. 133-136.

Моднов С.И., Ухова Л.В. Проблемы адаптации иностранных студентов, обучающихся в техническом университете // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 1. № 2. С. 111-115.

Рахимов Т.Р. Особенности организации обучения иностранных студентов в российском вузе и направление его развития // Язык и культура. 2010. № 4(12). С. 123-136.

Степаненко Е.В. Управление социальной адаптацией иностранных студентов в российском техническом вузе: дис. ... канд. социол. наук. М. 2003. 185 с.

Стрельцова В.Ю. Социальная адаптация иностранных студентов в образовательной среде российского вуза: дис. ... канд. социол. наук. М. 2011. 273 с.

Сурыгин А.И. Педагогическое проектирование системы предвузовской подготовки иностранных студентов. СПб.: Златоуст, 2001. 128 с.

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Bashеrov OI, Yakushkina PI, Baryshnikova OV, Pavlishak TA. Stages of pedagogical support for the adaptation of foreign students to the socio-cultural environment of the university. УО [Internet]. 2024 Mar. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(3-1):97–104. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1401

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS