Ways to achieve a balanced budget of the subject of the Russian Federation and increase its sustainability in the aspects of subjects of education

Authors

  • Malika U. Baysaeva Chechen State University
  • Zubayr I. Baysaev Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Mokhmad I. Vaduev Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i0080-6595-5547-u

Keywords:

Budget, balance, budget, education, management

Abstract

The current system of performance indicators is far from the requirements of the market economy and the requirements of the new legislation, it can be convincingly evidenced by the fact that in the "Information on the goals, objectives and performance indicators of the budget programs of the Ministry of Education and Science for 2018" in the "Product" section there are no indicators of the implementation of the state order for the training of specialists with higher education in the context of degrees and specialties – the main economic indicator of the mission of universities. In our opinion, it is impossible to limit ourselves to the indicator " Average tuition costs per student (given contingent)" in the "Efficiency" section, since in a market economy it is necessary to measure the cost of a specific product – in our case, the cost of each specific service in the field of higher education. It is the comparison of the actual cost, for example, of "Services in the field of higher education of the first stage" in the field of knowledge "Education" in the specialty "Educational pedagogical Sciences" between the relevant universities that can become the basis for measuring the effectiveness of using state budget funds for this purpose. In modern market conditions, universities, regardless of their forms of ownership, act as entities that simultaneously carry out a significant number of types of economic activities and produce products (goods and services) for significant volumes, both in quantitative and cost dimensions.

References

Алимурадов М.К., Власюк Л.В. Стратегирование - новая область профессиональных знаний // Управленческое консультирование. 2017. № 11. С. 154-159.

Амиров Р.А., Егоров Е.В. Высшая школа страны: вчера, сегодня, завтра // Экономика и предпринимательство. 2016. № 5. С. 89-98.

Валлерстайн И. Европейский универсализм: риторика власти // Прогнозис. 2008. № 2. С. 3-56.

Варпаева И.А., Треушников Р.В. Бюджетирование деятельности вуза в рамках проектно-целевого подхода к управлению // Международный бухгалтерский учет. 2018. Т. 21, № 1. С. 30-44.

Вихман В.В., Ромм М.В. «Цифровые двойники» в образовании: перспективы и реальность// Высшее образование в России. 2021. Т. 30. №2. С. 22-32.

Галимова А.Н., Емельянович А.Н., Коваль С.В. Современные тенденции в образовании в условиях цифровизации экономики // Материалы Международной научной конференции «Цифровизация образования: история, тенденции и перспективы» (DETP 2020), Серия: Достижения в области социальных наук, образования и гуманитарных исследований. 13 мая 2020. Атлантис Пресс, 2020. С. 7-10.

Гущин Ю.В. Интерактивные методы обучения в высшей школе // Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна». 2012. № 2. С. 1-18.

Джойс Э.Л., Симаков А.А. Образование в современном обществе (тезисы) // Совершенствование образовательных программ, планирование и реализация учебного процесса в соответствии с требованиями ФГОС ВО: материалы междунар. учеб.-метод. конф. Омск, 2018. C. 20-23.

Дьяконов Г.С. Подготовка инженера в реально-виртуальной среде опережающего обучения: монография. Казань: Изд-во Казан. гос. технол. ун-та, 2009. С.16-145.

Квинт В.Л. Стратегирование в России и мире: ставка на человека // Экономика и управление. 2014. № 11. С.15-17.

Клячко Т.Л., Синельников-Мурылев С.Г. Стратегия для России: образование. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018. 118 с.

Пашковская М.В. Новые провайдеры на рынке высшего образования // Высшее образование в России. 2014. №6. С. 21-27.

Яковлева Е.В., Макусева Т.Г. Влияние индивидуально-ориентированного обучения на успешность адаптации первокурсников к обучению в вузе // Управление устойчивым развитием. 2020. №3 (28). С.111 -117.

Dreher R. Concept of the Natural Structure of Engineering Training and the Code of Professional Ethics of an Engineer / R. Dreher, A.O. Gornov, V.V. Kondratyev // Высшее образование в России. - 2019. - № 1 (231). - P.76-85.

Markova N.G. Forming Conflictological Competence of a Would-Be Teacher in the Multicultural Educational Space of a University/ N.G. Markova, E.V. Yakovleva, E.L. Krasnova and others.// Psychology and education. - 2021. - Volume: 58(3). - Pages: 98-112. - DOI: https://doi.org/10.17762/pae.v58i3.2474

Published

2021-09-15

How to Cite

1.
Baysaeva MU, Baysaev ZI, Vaduev MI. Ways to achieve a balanced budget of the subject of the Russian Federation and increase its sustainability in the aspects of subjects of education. УО [Internet]. 2021 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 21];11(4):189-97. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/140