About teaching the native language in secondary vocational education

Authors

  • Yulia V. Slozenikina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Tamara V. Mandzhieva Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Natalia A. Chistyakova Moscow Financial and Industrial University «Synergy»

DOI:

https://doi.org/10.25726/f3656-0822-6155-l

Keywords:

native language, Russian language, languages of the peoples of the Russian Federation, methodology, didactic material, secondary vocational education, professionally oriented content

Abstract

The relevance of the article is due to the introduction of the discipline «Native language» into the compulsory subject area «Russian language and literature», studied in the cycle «Secondary general education. Compulsory subjects» of the curriculum of the educational program of secondary vocational education. The purpose of the article is to show the importance of the subject for mastering the Russian language course, preparing for the unified state exam, and entering professional communication, taking into account the chosen specialty, using the material of a new original didactic material. The result of the author's reception of teaching the native language at the level of secondary vocational education was a workbook on the native language, containing educational material on three modules of language training: Language and culture; Culture of speech; Speech. Speech activity. Text. The didactic material of the workbook is selected taking into account the solution of all the tasks of mastering the native language course and mastering general and professional competencies. The didactic material described in the article takes into account a new approach to teaching the native language – the so-called professionally oriented content. The material of the article also gives an idea of the ways of interdisciplinary interaction in teaching the native language, the relationship of teaching the native language with other subjects of the humanities cycle, and offers options for interdisciplinary tasks.

References

Баранов М.Т., Ипполитова Н.А., Ладыженская Т.А., Львов М.Р. Методика преподавания русского языка в школе: Учебник. Под ред. М.Т. Баранова. М.: Изд. центр «Академия», 2001. 368 с.

Верховых Л.Н. Актуальные вопросы методики преподавания русского родного языка // Неофилология. 2021. Т. 7. № 28. С. 618-625.

Демиденко Т.Г., Чистякова Н.А. Реализация интерактивного компонента в процессе практикоориентированного преподавания гуманитарных дисциплин // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 7(65). С. 32-38.

Джусупов М. Взаимопроницаемость внутрироссийских и международных образовательных статусов русского языка // Русский язык за рубежом. 2013. № 4(239). С. 17-27.

Жукова А.Н., Кудоярова Т.В., Замилова И.А., Матрусова А.Н. Методика преподавания общеобразовательной дисциплины «Родной язык (русский)» (проект). М.: ИРПО. 2022. 60 с.

Киселева Ю.А., Леонов С.А. Программы среднего профессионального образования: приоритеты развития // Стандарты и качество. 2018. № 9. С. 72-77.

Кларин М.В., Осмоловская И.М., Сериков В.В. Содержательно-целевые установки школьного учебника: к освоению социокультурных компетенций XXI века // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 5(87). С. 77-94.

Колеченко А.К. Энциклопедия педагогических технологий: пособие для преподавателей. СПб.: КАРО, 2002. 368 с.

Матвеева А.Н. Преемственность и перспективность в обучении русскому языку: Пособие для учителей. М.: Просвещение, 1982. 128 с.

Романова О.А. Компетентностный подход к профессиональному образованию и обучению: систематизированный обзор отечественной литературы // Образование и саморазвитие. 2021. Т. 16. № 2. С. 105-123.

Сложеникина Ю.В., Гареева Л.М., Кравчук Т.В., Малышева А.И., Манджиева Т.В., Тоуахар А.О., Тишина Е.В., Улитова А.С., Цховребова Б.Ф., Черкашина С.П., Чистякова Н.А., Шаврыгин С.М., Экономова А.Д., Юнеев В.В. Родной язык: рабочая тетрадь: углубленный уровень. Под ред. Ю.В. Сложеникиной. М.: Университет «Синергия», 2024. 204 с.

Федоренко Л.П. Принципы и методы обучения русскому языку. М.: Просвещение, 1973. 160 с.

Чередниченко Г.А. Российская молодежь в системе образования: от уровня к уровню // Вопросы образования. 2017. № 3. С. 152-182.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Slozenikina YV, Mandzhieva TV, Chistyakova NA. About teaching the native language in secondary vocational education. УО [Internet]. 2024 Feb. 15 [cited 2024 Nov. 24];14(2-1):176-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1338

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY