Assessment of the effectiveness of the ChatGPT neural network in the development of motivation to learn English at A2 level in schoolchildren

Authors

  • Denis G. Korovyakovsky Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba
  • Mikhail V. Sinchugov Peoples' Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba

DOI:

https://doi.org/10.25726/x7758-3362-5703-e

Keywords:

ChatGPT, artificial intelligence, English, technology in education, assessment

Abstract

Globalization makes it necessary for modern schools to organize high-quality language training for schoolchildren-future adults in order to increase their competitiveness in the labor market, as well as to prepare them for the realities of existence in the modern world. Motivation in this matter is a key link in learning a foreign language. According to the author of the article, the use of the ChatGPT neural network in lessons can increase the level of motivation. The study involved 135 students in grades 6-8 with English language proficiency level A2 GBOU «School No. 2001». The following methods were used in the research process: analysis, synthesis, generalization, observation, experimental training, questionnaires, analysis of quantitative and qualitative research results. For statistical processing of the results, the Student's t-criterion. The author of the article highlighted the following techniques for working with ChatGPT in an English lesson: an interlocutor, an error analyzer, a script generator, an exercise generator, which help to bring students closer to real communication situations and increase students' interest in studying the discipline. It has been proved experimentally that the use of the ChatGPT neural network increases the level of internal motivation for students to learn English. The results of the control experiment indicate significant statistical differences between the ascertaining and control stages of the experiment as t = -7.59 for external motivation and t = +2.17 for internal motivation. The research is important in the issue of using the ChatGPT neural network when learning English at school to increase the level of motivation of schoolchildren to discipline. This approach allows students to: to improve the level of proficiency in communicative competence, develops independence in the matter of teaching foreign languages and, in general, removes psychological barriers, allows you to develop critical thinking and creative potential.

References

Абишева К.С. использование нейросетей на уроке английского языка // Проблемы педагогики. 2023. №3(64). С. 23-25.

Айрапетян Ю.С. Использование нейросетей на уроках английского языка // Молодой ученый. 2023. № 46(493). С. 355-358.

Артемов В.А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1969. 278 с.

Божович Л.И. Проблемы формирования личности: Избр. психол. тр. Под ред. Д.И. Фельдштейна. Санкт-Петербург: Питер, 2015. 400 с.

Большая российская энциклопедия в 35 т. Под ред. Ю.С. Осипова. М.: Большая российская энциклопедия, 2004-2017. 766 с.

Вилюнас В.К. Теория деятельности и проблема мотивации. А.Н. Леонтьев и современная психология. М.: Изд. МГУ, 1983. С. 191-200.

Гаркуша И.В. Педагогические условия мотивации студентов неязыковых факультетов к изучению иностранного языка как педагогическая проблема: дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2019. 96 с.

Дубовицкая Т.Д. Методика диагностики направленности учебной мотивации // Психологическая наука и образование. 2002. № 2 С. 42-45.

Дунаева К.Д. Мотивы учебной деятельности школьников // Вестник Московского информационно-технологического университета – Московского архитектурно-строительного института. 2018. № 3. С. 45-48.

Зимняя И. А. Педагогическая психология. М., 2000. 383 с.

Зимняя И.А. Педагогическая психология: учебник. Изд. 2-е, допол. и передел. М.: Университетская книга; Логос, 2008. 382 с.

Игнатова О.А. Учет психологических особенностей учащихся на уроке английского языка. Полимодальный подход в преподавании иностранного языка // Английский язык в школе. 2008. № 1. 15 с.

Ильин Е.П. Мотивация и мотивы. СПб: Питер, 2013. 508 с.

Концепция развития дополнительного образования детей. Утв. Распоряжением Правительства РФ от 04.09.2014 № 1726-р.

Лавриненко И.Ю. Использование чат-ботов GPT в процессе обучения английскому языку в неязыковом вузе: теоретический аспект // Вестник СИБИТа. 2023. № 2. С. 18-25.

Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы, эмоции. М., 1971. 40 с.

Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Информационно-педагогические технологии в обучении иностранным языкам: сущность, история, современность // Иностранные языки в школе. 2013. № 3. С.39- 47.

Милявская Н.Б. Практические рекомендации по использованию чат-ботов в процессе обучения иностранным языкам // Научно-методический электронный журнал «Калининградский вестник образования». 2023. № 4 (20).

Милявская Н.Б., Филиппова В.В. Модель arcs как средство развития учебной мотивации в системе дистанционного обучения // Научно-методический электронный журнал «Калининградский вестник образования». 2022. №2(14).

Неудахина Ю.Н. Игры на уроках английского языка с использованием ИКТ для формирования фонетических навыков в младших классах общеобразовательной школы // Научный альманах. 2019. № 3-2(53). С. 52-54.

Порядок организации и осуществления образовательной деятельности по дополнительным общеобразовательным программам. Утв. Приказом № 196 Министерства просвещения РФ от 09.11.2018 с изменениями от 30.09.2020, утв. Приказом № 533 Министерства просвещения РФ.

Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам. Продвинутый курс: пособие для студ. пед. вузов и учителей. М.: АСТ - Астрель, 2008. 200 с.

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. Утвержден приказом Министерства просвещения РФ от 31.05.2021 № 287. 129 с.

Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция). М.: КонсультантПлюс, 2012. С. 9.

Фурсенко С.В. Грамматика в стихах Poems for kids: веселые грамматические рифмовки английского языка: учеб. пос. СПб.: КАРО, 2013. 160 с

Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. СПб.: Питер, 2004. 384 с.

Шамаева Е. Как учить английский с помощью ChatGPT: 6 способов // Тинькофф Журнал. 2023.

Ghafar Z.N. ChatGPT: А new tool to improve teaching andevaluation of second and foreign languages a review of ChatGPT: The future of education // International journal of applied research and sustainable sciences. 2023. № 1(2). С. 73-86.

Hatmanto E.D., Sari M.I. Aligning theory and practice: Leveraging chat GPT for effective english language teaching and learning // E3S Web of Conferences. 2023. 440. 05001.

Kostka, I., Toncelli, R. (2023). Exploring applications of ChatGPT to english language teaching. opportunities, challenges, and recommendations // TESL-EJ. 2023. № 27(3).

Li Y. Intelligent english teaching based on the pedagogy of performing another culture and ChatGPT technology // Frontiers in education technology. 2024. № 7(1). P. 13.

Nunan D. Language teaching methodology: A textbook for teachers. 1991.

Shaikh S., Yayilgan S.Y., Klímová B., Pikhart M. Assessing the usability of chat TGPT for formal english language learning // European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 2023. № 13(9). рр. 1937-1960.

Student. The probable error of a mean. // Biometrika. 1908. № 6(1). рр. 1-25.

Werner B.A theory of motivation for some classroom experiences // Journal of Educational Psychology, 1979. Vol. 71. № 1. рp.3-25.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Коровяковский ДГ, Синчугов МВ. Assessment of the effectiveness of the ChatGPT neural network in the development of motivation to learn English at A2 level in schoolchildren. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jul.1];14(2-1):99-113. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1330

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE