Pedagogical aspects of professional training of employees of internal affairs bodies in the system of additional professional education of the Ministry of Internal Affairs of Russia

Authors

  • Rustem R. Sadekov All-Russian Institute for Advanced Training of Employees of the Ministry of Internal Affairs of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/u7845-6619-5337-p

Keywords:

The Ministry of Internal Affairs of Russia, training, police, education, legislation, internal Affairs, pedagogy, law, organization of professional training

Abstract

In the article, the author examines the features of theoretical and practical training of law enforcement specialists in the system of departmental additional professional education of the Ministry of Internal Affairs of Russia. The specifics, content and structure, as well as positive trends in the field of additional professional education of the police of the internal affairs bodies are studied and revealed. The directions of reform and modernization are analyzed and the positive dynamics of improving the system of professional training of law enforcement specialists as a guarantee of increasing the level of security and law and order in the state is noted. Examples are given and a comparative characteristic of obtaining legal education by students in civilian educational institutions and departmental educational organizations of the law enforcement unit is carried out, the purpose of which is to train a competent police specialist capable of solving various operational and official tasks. The relevance is proved and the ways of forming public management decisions on the introduction of innovations into the system of additional education of the Ministry of Internal Affairs of Russia are considered. The research methodology in the presented work consists of sampling, collecting information and updated information on the state of affairs in the field of professional training of employees of internal affairs bodies, innovative legal and scientific processes aimed at improving a set of measures in accordance with the direction of scientific work. The author uses qualitative research methods, as well as mixed research methods. The main conclusions of the author, proposed in the presented work, are related to the fact that high-quality professional training of personnel specialists in the system of additional professional education of the Ministry of Internal Affairs of Russia consists in ensuring the organization and implementation of timely, in full, in compliance with the requirements established by law, fair and effective (if minimum costs and high results) rules of selection, training, preparation, adaptation, placement, certification and evaluation, education, strengthening discipline, motivation of personnel, passing, promotion and promotion, accounting, auditing, release of personnel, etc.; optimization, simplification and ensuring openness of the process of staffing and personnel management, modernization and informatization of personnel management for the system of the Ministry of Internal Affairs of Russia. The entire range of competencies required by an employee of the internal affairs bodies is formed directly during the training process and is then consolidated in practice directly when performing the duties assigned to the police.

References

Грачев С.А., Меркулов М.А. Отдельные проблемы реализации программ дополнительного профессионального образования в системе МВД России: сб. ст. «Передовой опыт и проблемы профилизации учебной, учебно-методической и научно исследовательской деятельности в образовательных организациях системы МВД России». 2020. С. 39-44.

Жолудова А.Н., Полякова О.В. Формирование педагогической компетенции в рамках профессионального стандарта «педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования» // Юрист ВУЗа. 2020. № 1. С. 16-19.

Иванкина Т.А. Управление карьерой государственных гражданских служащих // Трудовое право. 2018. № 3. С. 24-27

Кикоть В.Я. Организационно-правовое и информационное обеспечение реализации кадровой политики МВД России в сфере подготовки кадров: автореф. дисс. …. д. ю. н. Московская академия МВД РФ. М., 2002. С. 428.

Николаева Т.А. «Стандарт» основных профессиональных образовательных программ высшего образования при подготовке специалистов системы МВД России: необходимость или вариативность: сб. ст. по мат. учеб.-метод. сбора «Трансформация образовательного пространства: вчера, сегодня, завтра». Нижний Новгород, 2023. С. 63-66.

Носова О.В., Волокушин В.М., Шишов И.И. Психолого-педагогические аспекты личности педагога дополнительного образования в процессе реализации образовательной программы: сб. ст. Междунар. науч.-прак. конф. «Психолого-педагогические аспекты реализации образовательных программ». 2019. С. 97-99.

Ковех А.Г., Скуратова Г.В. Профессиональная компетентность педагогов дополнительного образования как фактор повышения качества учебно-воспитательного процесса: сб. науч. тр. по мат. Междунар. науч.-прак. конф. «Современные стратегии развития общества, науки и образования». М., 2023. С. 67-71.

Омигов В.И. Некоторые проблемы юридического образования в России // Социум и власть. 2004. №1. С. 101-105.

Официальный сайт ВИПК МВД России.

Садеков Р.Р., Крохина Ю.В. Организационно-правовые аспекты организации профессиональной подготовки сотрудников МВД России в системе дополнительного профессионального образования // Вопросы безопасности. 2023. № 1. С. 58-65.

Халманов С.Н., Васильев Ф.П. Некоторые особенности толкования совершенствования организации кадрового обеспечения в системе органов внутренних дел российской федерации в условиях всемерного развития цифровой трансформации: сб. мат. Междунар. конкур. науч. проек. и ст. «Технологии будущего». Кемерово, 2022. С. 28-33.

Ходжич М.В. О стратегическом планировании деятельности МВД России в области кадрового обеспечения органов внутренних дел // Образование и право. 2019. № 2. С. 236-241.

Шаталова Ю.В., Соха Л.А. Актуальные проблемы реализации программ дополнительного профессионального образования в системе непрерывного профессионального образования: сб. мат. VII Всерос. науч.-прак. конф. «Непрерывное фармацевтическое образование: роль отечественного производителя лекарственных средств». 2019. С. 131-134.

Шишкина Н.В. Состояние и проблемы кадровой политики в УВД по ЮВАО ГУ МВД по г. Москве // Форум молодых ученых. 2018. № 2(18). С. 608-617.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Садеков РР. Pedagogical aspects of professional training of employees of internal affairs bodies in the system of additional professional education of the Ministry of Internal Affairs of Russia. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jul.3];14(2-1):21-3. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1318

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION