Training of teaching staff for the education of civil identity among schoolchildren

Authors

  • Elena V. Lukina Moscow City Pedagogical University
  • Natalya M. Semenyuk Moscow City Pedagogical University
  • Olga I. Badulina Moscow City Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/w6967-2167-3515-u

Keywords:

civic identity, formation of values, training of teaching staff, continuous education of teachers, modernization of education

Abstract

The present work is devoted to the urgent problem of the formation of the civic identity of schoolchildren through the improvement of the training of teaching staff. The purpose of this study is to analyze the current state of this process, identify problematic aspects and develop recommendations for its optimization. Within the framework of the theoretical part of the study, the main approaches to understanding the phenomenon of civic identity are considered, the requirements of the Federal State Educational Standard for its formation among students are analyzed. The models of teacher training in foreign countries are being studied. The empirical base includes a survey of 500 teachers from 30 regions of the Russian Federation and an analysis of professional retraining programs for teachers. The results of the study indicate the inconsistency of modern teacher training programs with the tasks of forming a civic identity among schoolchildren. A set of measures to improve this process is proposed.

References

Бродовская Е.В., Домбровская А.Ю., Пырма Р.В. Молодежь России в цифровом пространстве: Основания дифференциации стратегий интернет-поведения // Среднерусский вестник общественных наук. 2019. № 14(1): 37-58.

Галыенко А.С. Психологические детерминанты формирования гражданской идентичности у старшеклассников. Автореферат диссертации ... кандидата психологических наук. Санкт-Петербург, 2021. 196 c.

Гребенникова В.М., Руденко Е.Ю. Готовность будущих педагогов к гражданскому воспитанию школьников в условиях информационного общества: критерии оценки // Проблемы современного педагогического образования. 2023. Ч. 1. Вып. 79. C. 139-143.

Демидова Т.Е., Чижевская И.Н., Чижевский А.Е. Состояние профессиональной готовности учителей к формированию медийной культуры у современных школьников. // Концепт. научно-методический электронный журнал. 2019. № 5. C. 45-58.

Дружилов С.А. Негативные воздействия современной информационной среды на человека: психологические аспекты // Психологические исследования. 2020. № 11(59). C. 11-19.

Ипполитова Н.В., Стерхова Н.С. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация // General and Professional Education. 2012. № 1. С. 8-14.

Казначеева Н.Н. Воспитание в учебном процессе. Воспитательный потенциал отечественной литературы в условиях информационной социализации // Воспитание школьников. 2017. № 2. С. 1-8.

Крайнюков С.В. Влияние современных информационных технологий на картину мира человека // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10. № 4. C. 23-41.

Метлик И.В., Потаповская О.М. Моделирование социального партнерства в духовно-нравственном образовании. Социальная педагогика в России. Научно-методический журнал. 2017. № 2: С. 18-28.

Муллер О.Ю., Волощук О.С. Достоинства и недостатки дистанционного обучения // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 73-6. С. 105-108.

Мчедлова М.М., Казаринова Д.Б. Политика идентичности: конкуренция новых теоретических смыслов и политических стратегий // Политическая наука. 2020. № 4. С. 14-35.

Огурцова Е.Ю., Фадеев РН. Подготовка будущих учителей к обучению школьников основам кибербезопасности // Ноосферные исследования. 2021. Вып. 3. C. 88-97.

Пикалова О.С. Фокус-группа как метод социологического анализа подходов к формированию гражданской идентичности // Формирование гражданской идентичности в условиях турбулентных социально-политических процессов: сб. науч.-практ. Всерос. конф. с междунар. участием. Отв. ред. Н.В. Федина. Липецк, 2023. С. 86-88.

Пустовойтов В.Н., Корнейков Е.Н. Информационные технологии как средство гражданско-патриотического воспитания современных школьников // Научное обозрение. Педагогические науки. 2021. № 2. C. 37-41.

Published

2024-01-30

How to Cite

1.
Lukina EV, Semenyuk NM, Badulina OI. Training of teaching staff for the education of civil identity among schoolchildren. УО [Internet]. 2024 Jan. 30 [cited 2024 Nov. 22];14(1-2):161-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1304

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY