Methods of teaching English (foreign) language in the field of emergency situations

Authors

  • Oksana A. Kuzina The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhaylik
  • Veronika L. Chunova The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhaylik
  • Svetlana V. Bulaeva State Fire Academy of EMERCOM of Russia
  • Nani N. Ershova The Academy of Civil Protection of the Ministry of Emergency Situations of Russia named after Lieutenant General D.I. Mikhaylik

DOI:

https://doi.org/10.25726/j0463-1005-8726-t

Keywords:

methods of teaching a foreign language, English, Ministry of Emergency Situations, emergency situations, communicative and activity approach

Abstract

This article is devoted to the study of the methodology of teaching English as a foreign language in the field of activity of the Ministry of Civil Defense, Emergencies and Disaster Relief of the Russian Federation. The purpose of this work is to create an effective methodology for teaching foreign language to emergency Situations personnel for the purposes of international cooperation and communication within the framework of solving problems of humanitarian assistance, disaster relief and emergency management. As part of the materials and research methods, an analysis of existing Russian and foreign approaches to teaching English in the field of emergency situations was carried out, and the experience of teaching foreign languages to EMERCOM employees abroad was studied. A questionnaire survey of 50 employees of various departments of the Ministry of Emergency Situations of Russia was also conducted in order to identify their needs and preferences in teaching English. As a result of the research, a methodology for teaching English to emergency workers was developed, based on a communicative and activity approach and the use of authentic professional texts. The proposed methodology takes into account the specifics of the professional activities of the department's employees and is aimed at developing translation skills, dialogic and monologue speech in a foreign language as part of solving the tasks of the Ministry of Emergency Situations.

References

Бережнова Л.Н., Маклачков Е.А. Особенности коммуникации в военных институтах войск национальной гвардии как условие формирования профессионального имиджа будущего офицера // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-4. С. 55-57.

Герасименко Т.Л., Гулая Т.М. Опыт использования подкастов и видеоподкастов при интегрированном обучении профессионально ориентированному деловому английскому языку // Открытое образование. 2013. № 1. С. 73-76.

Дмитриев Д.В., Мещеряков А.С. Подкасты как инновационное средство обучения английскому языку в вузе // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2014. № 3 (31). С. 192-199.

Ермолаева Ж. Е. О формировании терминологической культуры обучающихся в вузах МЧС России // Интернет-журнал «Технологии техносферной безопасности». 2014. № 5 (57). С. 1-6.

Зубарев С.Н. Гуманитарная подготовка в высших учебных заведениях пограничного профиля // Вестник РМАТ. 2012. № 2-3 (5-6). С. 107-110.

Иванова С.Г., Дмитриева Е.В., Сахарова Н.С. Методика использования подкастов в процессе обучения иностранным языкам в университете // Вестник Оренбургского государственного университета. 2016. № 2 (190). С. 20-25.

Кашпирева Т.Б. Инновационные технологии преподавания русского языка как иностранного в контексте информатизации учебного процесса // Информатизация образования и методика электронного обучения: материалы III Междунар. науч. конф. Красноярск, 2019. С. 139-143.

Краснобаева-Чёрная Ж.В., Черская А.Н. Метод дефиниционного анализа как способ формирования терминологической компетенции переводчика // Исследования молодых учёных: материалы LIX Междунар. науч. конф. (г. Казань, апрель 2023 г.). Казань: Молодой ученый, 2023. С. 108- 112.

Кузина О.А., Раднер С.С., Тимарин А.Н. Сопоставительный анализ дистанционного образования академии гражданской защиты МЧС России. Инновационная экономика и ощество. 2022. №1 (35). С. 61-66.

Кузина О.А., Романова Т.А., Байкова И.А., Чунова В.Л. Совершенствование методики преподавания лексического материала на английском языке по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3 (61). С. 160-170.

Кузина О.А., Романова Т.А., Чунова В.Л. Основные недостатки дистанционного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе и предложения по их устранению. В сборнике: Актуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. Материалы V Всероссийской научно-практической конференции. М., 2023. С. 158-162.

Кузина О.А., Тимарин А.Н. Методика преподавания английского языка по тематике действия в условиях чрезвычайных ситуаций в сборнике: актуальные проблемы обучения иностранным языкам в неязыковом вузе. Материалы V Всероссийской научно-практической конференции. М., 2023. С. 93-102.

Кузина О.А., Чунова В.Л., Вецпер Н.Н. модели и стратегии подготовки к чрезвычайным ситуациям Управление образованием: теория и практика. 2023. № 3 (61). С. 202-214.

Мизюрова Э. Ю., Рокитянская К. А. Роль компетентностного подхода в профессиональной подготовке выпускников по направлению подготовки «Строительство» // Сборник статей II Всероссийской (Национальной) научно-практической конференции «Научный диалог в языковом пространстве». – Саратов, 2020. С. 101-105.

Рокитянская К.А., Мизюрова Э.Ю. Формирование иноязычной терминологической компетенции обучающихся неязыковых специальностей // Педагогический журнал. 2022. Т. 12. № 1А. С. 11-17.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Кузина ОА, Чунова ВЛ, Булаева СВ, Ершова НН. Methods of teaching English (foreign) language in the field of emergency situations. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jun.30];14(1-1):196-204. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1272

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY

Most read articles by the same author(s)