Analysis of the effectiveness of comprehensive physical and patriotic education programs in the formation of a socially active personality in Russian universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/q6205-3832-0157-yKeywords:
physical education, patriotic education, social activity, personality formation, universityAbstract
The purpose of this study was a comprehensive study of the effectiveness of physical and patriotic education programs for students in Russian universities by analyzing their impact on the formation of social activity of young people. The study analyzed the results of monitoring programs at the Peoples' Friendship University of Russia, Lomonosov Moscow State University and St. Petersburg State University for the period from 2015 to 2020. A survey of students and a study of the accounting documentation of universities were conducted. As part of the study, it was found that the level of student enrollment in various types of activities exceeds 50% of the total number of students. The growth of all the main indicators characterizing the programs over the past 5 years has been revealed. The positive impact of programs on the development of students' personality, contributing to the formation of valuable qualities, is shown. The directions of improving the programs, including increasing the degree of their integration with the educational process, have been identified. Thus, the study confirmed the high effectiveness of the studied programs in achieving the goal of forming socially active youth in Russian universities.
References
Асланов Я.А. Формирование патриотизма в процессе социализации российской студенческой молодежи (на примере Ростовской области): автореф. дис... канд. социол. наук. Ростов н/Д., 2016. 38 с.
Барков Ф.А., Сериков A.B., Черноус В.В. Патриотическое сознание молодежи Ростовской области // Гуманитарий Юга России. 2013. № 2. С. 58-76.
Березина Т.Ю., Федорова О.А. Патриотическое воспитание студентов педагогического вуза посредством включения их в проектную деятельность // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2021. Т. 15. № 1. С. 95-102.
Буранок С.О. История и гражданская идентичность: анализ всероссийского опроса школьников // Преподавание истории в школе. 2022. № 4. С. 31-40.
Верещагина A.B. Ресурсный потенциал патриотизма и особенности его реализации в современной России // ПОИСК: Политика. Обществоведение. Искусство. Социология. Культура, 2017. № 1 (60). С. 21-31.
Гарашкина Н.В., Дружинина А.А. Включение студентов вуза в социальные проекты по гражданско-патриотическому воспитанию детей и молодежи // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов. 2021. Т. 26. № 193. С. 134-140.
Глебов А.А. Воспитание патриотизма, толерантности и культуры межнационального общения. Волгоград: Перемена, 2004. 251 с.
Гревцева Г.Я., Афанасьев М.В. Патриотическое воспитание студентов средствами проектной деятельности // Инновационное развитие профессионального образования. 2023. № 1 (37). С. 153-159.
Звягинцева С.В. Патриотическое воспитание в системе дополнительного образования // Начальная школа. 2020. № 6. С. 26-30.
Коколина Л.В. Структура работы классного руководителя по патриотическому воспитанию // Классный руководитель. 2005. № 3. С. 15-16.
Мусс Г.Н. Теория и практика патриотического воспитания. Москва; Берлин: Директ-Медиа, 2015. 183 с.
Основы патриотического воспитания граждан Российской Федерации. Методические рекомендации / Федеральное государственное бюджетное учреждение «Российский центр гражданского и патриотического воспитания детей и молодежи» [и др.]. М.: Федеральное агентство по делам молодежи, 2022. 93 с.
Плохотникова Ж.В., Котова И.Е. Формирование патриотизма у обучающихся посредством проектной деятельности // Молодой ученый. 2020. № 31 (321). С. 136-138.
Попова Т.А. Проектная деятельность в образовательном пространстве // Вестник МГЛУ. Образование и педагогические науки. 2020. №1. С. 252-265.
Федотова Н.В. Проектная деятельность в системе патриотического воспитания школьников // Патриотическое воспитание учащихся в образовательном учреждении: сборник статей и методических рекомендаций / Под ред. О. В. Миновской. Кострома: КОИРО, 2013. С. 17-21.
Ширяев С.Д. Патриотическое воспитание и профориентация во внеурочной деятельности // Химия в школе. 2022. № 8. С. 62-67.