A set of exercises for the development of oral communication skills of 10th grade students using the situationality method

Authors

  • Larisa S. Ibaeva Chechen State Pedagogical University
  • Petimat Kh. Almurzaeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/v1859-9584-8650-n

Keywords:

oral communication skills, situational method, 10th grade students

Abstract

Oral communication skills play an extremely important role in the life of a modern person. Formation and improvement of these skills in students is an integral task of school education. This article discusses a set of exercises aimed at developing the oral speech skills of 10th grade teenagers. The current stage of development of society is characterized by increased demands on the communicative abilities of the individual. The ability to express one’s thoughts clearly, clearly and convincingly orally opens up significant opportunities for a person’s successful self-realization in various fields of activity. The study involved 30 10th grade students at a secondary school in the Chechen Republic. The main method was the situational method, which consists in organizing exercises that are as close as possible to real life communication situations. According to the results of testing before and after the experiment, a significant improvement in the quality of adolescents’ oral speech was revealed: the duration of monologue speeches increased, the argumentation of the stated position improved, and the number of pauses and hesitations in speech decreased. These observations allow us to conclude that the basis for the successful development of oral communication skills is an integrated approach that covers all its components: from verbal skills to emotional-volitional ones. At the same time, the key condition for the implementation of this principle is the integration of various techniques aimed at developing each element.

References

Ариян М.А., Оберемко О.Г., Шамов А.Н. Методика преподавания иностранных языков: общ. курс. 2-е изд., перераб. и доп. Нижний Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н.А. Добролюбова, 2019. 190 с.

Бадалян А.Х. Формирование и развитие лексических навыков в процессе обучения иностранному языку // Молодой ученый. 2018. № 13. С. 111-113.

Белых А.Я., Глоба Т.Н. Обучение иноязычному общению как фактор повышения аргументированно-коммуникативной деятельностной компетенции современного специалиста // Выпуск 1. Донецк: Донбасский государственный педагогический университет, 2017. С. 72-76.

Гришина А.С. К вопросу необходимости формирования коммуникативно-когнитивной компетенции студентов технического вуза в условиях цифровизации // Язык, перевод, коммуникация в условиях полилога культур. СПб.: Политех-пресс, 2020. С. 282-290.

Гусева Л.В. Профессионально ориентированные ситуации иноязычного общения как средство развития межкультурной коммуникации бакалавров: дисс. к. пед. н. Нижний Новгород, 2015. 25 с.

Деркачева М.А. Методика обучения составлению рекламного слогана в процессе иноязычного профессионального общения студентов (английский язык; профиль «Реклама и связи с общественностью»): дисс. к. пед. н. Тамбов, 2016. 24 с.

Илмаз-Леденеева Т.О. Диалог в групповых аккаунтах (на материале социальных сетей Facebook, Instagram, VK) // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И.Я. Яковлева. 2020. №1 (106). С. 39-50.

Карпеева Р.С. Современные подходы в обучении иностранному языку в техническом вузе // «Педагогичесий вестник» Научный журнал. Изд. АНС, 2018. Вып. 4. С. 32-34.

Коновалова Л.П. Из опыта создания комплекса коммуникативных упражнений по РКИ для начального этапа обучения // Мир науки, культуры и образования. Барнаул: Концепт. 2020. № 5. С. 36- 38.

Назаренко А.Л. Проблемы оптимизации понимания и преподавания языка для специальных целей. Изд-е 3-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2013. 127 с.

Панов Е.Н. Эволюция диалога. Коммуникация в развитии: от микроорганизмов до человека. М.: Языки славянской культуры, 2015. 400 с.

Перехода Е.И. Особенности стилистически маркированных грамматических конструкций в современной английской диалогической речи // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2012. №6(17). С. 117-121.

Пискун Я.В. Лексические навыки и особенности их формирования на ранней стадии обучения иностранному языку // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации. 2021. Вып. 13. С. 46-52.

Потылицина И.Г., Бабамурадова Б.Д. Обучение иноязычной письменной речи на старшем этапе в средней общеобразовательной школе // Общество. 2021 № 2-2 (21). С. 49-51.

Танцюра Д.Э. Формирование иноязычной коммуникативной компетенции в высших образовательных учреждениях // Вестник Донецкого педагогического института. Выпуск 3. Донецк. 2018. С. 192-199.

Щукин Н.А. Методика обучения речевому общению на иностранном языке. М.: Икар, 2016. 454 с.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Ibaeva LS, Almurzaeva PK. A set of exercises for the development of oral communication skills of 10th grade students using the situationality method. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 24];13(12-2):110-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1206

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS