Modern approaches to learning English as a second language in higher education in Russia

Authors

  • Nurkhazh U. Amirkhadzhiev Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Timerlan I. Usmanov Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/w5670-6405-0905-k

Keywords:

english language, higher education, teaching methods, interactive technologies, communication skills, cognitive abilities

Abstract

Currently, there is a tendency to intensify the study of English in Russian higher education using modern approaches that integrate innovative teaching methods. The purpose of this article is to examine some common approaches to teaching English at the higher education level, and to evaluate their effectiveness. The study analyzed the main methods of teaching English at 15 leading universities in Russia. It was found that the most popular approaches are interactive learning using multimedia technologies and tasks that contribute to the formation of communication skills, as well as the development of students' cognitive abilities. The results of the study showed that the use of modern methods, such as the case method, project method and developmental learning, contributes to greater motivation of students and better acquisition of foreign language skills in comparison with traditional approaches. The findings of the study may be of interest to teachers developing innovative educational programs for learning English. The results obtained allow us to state a generally positive dynamics in the development of methodological support for teaching foreign languages in the Russian higher education system. Further research will contribute to its improvement in line with the best world practices.

References

Година Д.Х. Интерактивные технологии обучения иностранному языку в электронной дидактической среде экономического вуза // Среднее профессиональное образование. 2020. № 6 (298). С. 53-55.

Капустина Н.А. Сложности преподавания английского языка в техническом вузе // Коррекционно-педагогическое образование: электронный журнал. 2021. № 6(30). С. 69-75.

Колосова Т.Г. Использование методов проблемного обучения в процессе преподавания иностранного языка студентам экономических специальностей технических вузов // Наука и образование: новое время. Научно-методический журнал. 2020. № 2(20). С. 15-18.

Левченко В. В., Пеньковская И. И., Ушакова Е. В., Чистякова Н. А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50. EDN SJQGWP.

Люгаева Т.В. Использование виртуальной интерактивной доски миро (Miro) при обучении иностранным языкам в экономическом вузе // Теория и практика современной науки. 2021. № 7(73). С. 170-175.

Набирухина А.В., Кубачева К.И., Гуль Н.В. Психологические особенности обучения иностранному языку студентов экономических вузов // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 5-3. С. 30-34. DOI 10.37882/2223-2982.2021.05-3.11.

Никулин Л.Ф., Сулимова Е.А. Влияние современных технологий на парадигму менеджмента // Инновации и инвестиции. 2018. № 2. С. 125-131.

Обухова Л.Ю. трудности преподавания английского языка в неязыковом вузе // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 6 (91). С. 221-224.

Павлюк Е.С. Тенденции в преподавании и изучении английского языка в неязыковых вузах // Образование и наука без границ: фундаментальные и прикладные исследования. 2020. № 11. С. 283-286.

Покровская Н.В. Методические и дидактические аспекты преподавания делового английского языка в вузе // 2021. № 8. С. 82-87.

Рузибаева Д.А. Преподавание английского языка в аграрном вузе // Вестник науки и образования. 2021. № 9-3(112). С. 78-85.

Солдатова О.Б. Интерактивные методы обучения в процессе преподавания английского языка в неязыковом вузе // Вестник Краснодарского университета МВД России. 2020. № 2(48). С. 111- 115.

Стасюк А.В., Казанцева А.А. Инновационные методы обучения английскому языку в ВУЗе // Инновационные технологии в АПК: проблемы и перспективы. Материалы Международной научно-практической конференции. Тверь, 2021. С. 414-417.

Толмачева Н.С. Дистанционное преподавание английского языка в вузе // Ученые записки Казанского филиала "Российского государственного университета правосудия". 2021. Т. 17. С. 300-309.

Шишина Л.Л., Моисеева Ф.А. Проблема преподавания и обучения иностранным языкам в Отечественной образовательной системе в условиях экономического вуза // Научный потенциал. 2020. № 3(30). С. 107-111.

Шишмолина Е.П. Междисциплинарная интеграция иноязычного обучения как инструмент формирования способности к самоорганизации специалиста нового поколения // Перспективы науки и образования. 2020. № 3 (45). С. 182-194. DOI: 10.32744/pse.2020.3.14

Юкляева Е.А. Использование особенностей перевода новейших английских финансовых терминов при обучении иностранному языку в финансово-экономическом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2020. № 2(835). С. 103-117.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Amirkhadzhiev NU, Usmanov TI. Modern approaches to learning English as a second language in higher education in Russia. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):198-204. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1186

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY