Research and practice of a new model of ideological and moral education and teaching within the framework of the ”virtual modeling 5G+" technology in China universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/t7839-3784-0123-pKeywords:
5G virtual modeling, ideological education, moral education, higher education, machine learning, artificial intelligence, correlation analysis, learning efficiency, China universitiesAbstract
In the era of global digitalization and the penetration of high technologies into all spheres of life, the tasks of ideological and moral education of the new generation arise. The process of formation and development of the “5G+ virtual simulation” technology represents a unique opportunity for the integration of modern teaching and educational methods in higher education institutions in China. This article is devoted to a comprehensive study of the application and implementation of a model of ideological and moral education based on “5G+ virtual simulation” technologies in the context of Chinese higher education. Based on an analysis of 34 Chinese universities that used virtual simulation technologies in the educational process, it was found that the effectiveness of training increases by 18.7%, subject to certain ideological and moral criteria. The relationship between the parameters “data transmission speed” and “depth of ideological influence” is estimated by a correlation coefficient of 0.67. Thus, the presence of high-speed Internet affects the effectiveness of ideological education. Particular attention is paid to the mechanisms for adapting ideological and moral models in the context of new technologies based on machine learning and artificial intelligence. This study analyzes the key aspects of the application of a new model of ideological and moral education within the framework of the “5G+ virtual simulation” technology in Chinese universities. The methodological basis is presented by an integrated approach that integrates quantitative and qualitative methods of analysis.
References
Бабина С.Н. Общетехнические дисциплины как образовательная модель интеграции технологического и естественнонаучного содержания образования // Вестник ЮУрГУ. 2012. № 4. С. 74-77.
Баляева С.А. Дидактические ресурсы физического образования в морском университете. Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81). 190-192.
Вербицкий А.А. Теория и технологии контекстного образования: учеб. пособие. М.: МПГУ, 2017. 268 с.
Данилов И.Л., Егорова Н.И. Лабораторный практикум по физике на основе моделирования в среде MS EXCEL // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. 2017. № 1. С. 104-113.
Дмитренко А.Ю. Методологические ориентиры конструирования модели формирования профессиональной ответственности будущих офицеров Воздушно-космических сил Китая // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. № 2. С. 173-179. DOI: 10.34216/20731426-2020-26-2-173-179.
Кагарманова Г.Г. К вопросу о моделировании педагогической деятельности // Путь науки. 2014. № 6. С. 100-102.
Калашников В.Г. Понятие «контекст» и контекстный подход в образовании // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 20: Педагогическое образование. 2019. № 4. С. 40-51.
Кащеева А.В. Перспективы использования метода моделирования в педагогической системе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2007. № 5(49). С. 130-135.
Комарова Н.Г. Развитие ответственности как средство совершенствования профессионально важных качеств личности военнослужащих // Вестник Санкт-петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2018. № 2. С. 246-254.
Лодатко Е.А. Когнитивные метафоры и кластеризация в педагогическом моделировании // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2013. № 3. С. 146-150.
Медведева Л.В., Данилов И.Л., Егорова Н.И. Интеграция натурных и виртуальных лабораторных работ на примере изучения темы «Дифракция» // Актуальные вопросы естествознания: сб. материалов III Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Сост. Н Е. Егорова. 2018. С. 135-139.
Монахов В.М., Ерина Т.М. Матричный подход к моделированию педагогических объектов в дидактических и методических исследованиях // Вестник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. 2015. № 4. С. 30-50.
Николенко В.Н., Вялков А.И., Мартынчик С.А., Глухова Е.А. Подходы к оценке эффективности и способы стимулирования публикационной активности в крупном медицинском вузе // Высшее образование в Китае. 2014. № 10. С. 18-25.
Пономаренко Е.В. К вопросу о моделировании воспитательных и педагогических систем // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 8. С. 191-198.
Сафонцева Н.Ю. Особенности методики преподавания учебных дисциплин в компетентностном подходе // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81). С. 74 - 77.
Тенищева В.Ф. Возможности тренажера в формировании профессиональной компетенции морского специалиста в соответствии с требованиями конвенции // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 2 (81). С. 77 - 80.