Methods for developing motor abilities during mini-football training for girls aged 15-17 years
DOI:
https://doi.org/10.25726/q0913-2414-9274-xKeywords:
development of motor abilities, mini-football, boys, training methods, physical training, young athletes, RussiaAbstract
Introduction: This study focuses on the development and implementation of effective methods for developing motor abilities in girls aged 15-17 years playing mini-football in Russia. Taking into account the physiological and psychological characteristics of this age category, special attention is paid to adapting training processes to the specific needs and capabilities of young athletes. Materials and methods: The study is based on the analysis of data obtained during training sessions with the participation of 120 girls involved in mini[1]football in three different sports schools in Moscow. A variety of techniques were used, including both classical approaches and innovative techniques aimed at improving coordination, speed, endurance and other key aspects of physical fitness. Results: The results of the study demonstrate a significant improvement in the physical fitness indicators of the experiment participants. For example, average speed on the standard 30-meter sprint test improved by 12%, and endurance, as measured by the Cooper test, showed a 15% increase after a 6-month training cycle. In the context of identifying the influence of specific training approaches on the development of motor abilities, special attention was paid to the analysis of the dynamics of improving technical skills in mini-football.
References
Артеменков А.А., Шестаков В.Я. Комплексная оценка функционального состояния сердечно-сосудистой системы студентов для гигиенической оптимизации возможных отклонений // Здоровье населения и среда обитания. 2013. № (3). С. 16-8.
Данильченкова О.Е. Оптимизация учебно-тренировочного процесса по спортивному ориентированию спортсменов 12-14 лет: автореф. дис. канд. пед. наук. Малаховка, 2010. 25 с.
Епифанов В.А. Спортивная медицина. Под ред. В.А. Епифанова, А.В. Епифанова. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2019. 536 с.
Миронов С.П., Поляев Б.А., Макарова Г.А. Спортивная медицина. М.: ГЭОТАР-Медиа; 2013.
Мусина С.В., Чёмов В.В., Фатьянов И.А. Физическое состояние юношей-студентов с избыточной массой тела в аспекте педагогического анализа // Теория и практика физической культуры. 2017. № 1. C. 62-65.
Никифорова О.Н. Исследование показателей уровня социально-психологической адаптированности и физической подготовленности женской сборной России по футболу среди глухих // Адаптивная физическая культура. 2018. № 4 (76). С. 47-51.
Передельский А.А. Двуликий Янус. Спорт как социальный феномен: сущность и онтологические основания: Материалы 1-го круглого стола научного совета по физической культуре и спорту отделения образования и культуры РАО. М.: РГУФКСМиТ, 2018. С. 113-138.
Передельский А.А., Шляхтов А.А., Ипатьева О.З. Онтокинезиологический подход как актуальное направление развития спортивной науки // Теория и практика физ. культуры. 2019. № 9. С. 3-5.
Попов В.Б. 555 специальных упражнений в подготовке легкоатлетов. Изд. 2-е, стереотипное. Москва: Человек, 2011. 224 с.
Фудин Н.А., Еськов В.М., Филатова О.Е., Зилов В.Г., Борисова О.Н. Влияние различных видов спорта на деятельность функциональных систем организма человека. Вестник новых медицинских технологий. Электронное издание. 2015. Т. 9. № 1. https://doi.org/10.12737/7589
Чайников П.Н. Особенности физического развития и функционального состояния юных спортсменов циклических и игровых видов спорта. Пермский медицинский журнал. 2016. Т. 33. № 5. 72-76.
Чебану С.И., Рубанович В.Г., Герчиу С.И. Особенности функциональных изменений и гигиенических условий тренировки волейболистов. В кн.: Сборник научных работ V Международной научно-практической конференции «Экология. Здоровье. Спорт». Чита. 2013. 217 с.
Batista M.M., Paludo A.C., Gula J.N., Pauli P.H., Tartaruga M.P. Physiological and cognitive demands of orienteering: a systematic review // Sport Sciences for Health. 2020. No. 16. P. 591600.