Cognitive-linguistic approach to optimizing the teaching of foreign languages in Russian universities

Authors

  • Oksana L. Mokhova Moscow International University
  • Alina F. Belozor Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration – Bryansk Branch
  • Elena V. Syryh «Military Academy of Strategic Missile Forces named after Peter the Great» of the Ministry of Defense of the Russian Federation
  • Natalia D. Ovchinnikova Russian University of Transport

DOI:

https://doi.org/10.25726/d7984-8847-7855-x

Keywords:

сognitive linguistics, optimization, teaching, foreign languages, higher education, Russian universities, methodological arsenal, statistical analysis, learning effectiveness

Abstract

Currently, the issue of optimizing the processes of teaching foreign languages in Russian higher educational institutions is of indisputable relevance. Within the framework of this study, an attempt is made to analyze the cognitive-linguistic approach as a possible tool for improving language education. The aim is to develop a methodological arsenal based on cognitive linguistics, which makes it possible to increase the effectiveness of the educational process. Considering statistical data taken from 23 Russian universities with a total number of 48,323 students, and conducting experiments on a sample of 821 students, this article seeks to identify optimality criteria and prospects for the use of cognitive-linguistic techniques. In the synthesis of the main research conclusions, it should be emphasized that the cognitive-linguistic paradigm in the context of optimizing the methods of teaching foreign languages in the Russian higher education system acts as a complex structured object of scientific analysis. According to the conducted statistical analyses, in which the methods of variance analysis and regression modeling were used, it was revealed that students studying cognitive-linguistic methods, on average, show an increase in the level of language proficiency by 14.7% compared with standard approaches. It should be noted that these results are statistically significant (p <0.05).

References

Аверьянова С. В. Деловой английский как неотъемлемая составляющая коммуникативной компетенции специалистов-международников // Российский внешнеэкономический вестник. 2009. № 9. C. 68-71.

Барышников Н. В., Бернштейн В. Л. Формирование профессиональной коммуникативной межкультурной компетенции: обобщение опыта, поиск методических решений // Язык и культура. 2018. № 43. С. 136-147.

Берулава Г. А., Берулава М. Н. Методологические основы развития системы высшего образования в информационном обществе // Педагогика, 2010. № 4. С. 11.

Валько О. В., Новоклинова А. В. Лингвокультурные особенности создания образа кузбасского города (на материале любительской поэзии) / Кузбасс: комплексное когнитивно-дискурсивное моделирование образа региона: монография. М.: Издательство «Перо», 2020. 308 с.

Гогленков А. М. Формирование когнитивного компонента межкультурной компетенции на материале страноведческих дисциплин // Мир науки, культуры, образования. 2010. № 2 (21) С. 13-17.

Фоминых М. В., Ускова Б. А., Ветлугина Н. О., Лузянина Т. В. Внедрение в современный учебный процесс инновационных технологий обучения: монография /. Екатеринбург: Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2021. 95 с.

Григорьева Е. Я., Черкашина Е. И. Становление лингвокультурологии как нового подхода к преподаванию языков и культур // Современный русский язык: функционирование и проблемы преподавания. Сер. "Вестник российского культурного центра в Будапеште" Российский культурный центр в г. Будапеште, Научно-исследовательский и методический центр русистики Университета имени Л. Этвеша. 2019. С. 250-255.

Демидович О. Н. Особенности формирования метакогнитивной компетентности у студентов неязыковых специальностей в процессе изучения иностранного языка // Психолоческий портрет. 2019. Т. 5. № 8 (28). С. 220232.

Демченко Е. Н., Панкова В. Ю. Оценка эффективности применения метода кейс-стади в обучении профессиональному английскому студентов с разноуровневой лингвистической компетенцией // Общество: социология, психология, педагогика. 2017. № 11. С. 52-54.

Дудина М. Н. Дидактика высшей школы: от традиций к инновациям: учебное пособие для вузов. Москва: Юрайт, 2021. 151 с.

Евдокимова М. Г. Способы формирования метакогнитивных умений студентов при обучении иностранному языку // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. № 2(796). С. 111-125.

Комарова А. И., Окс И. Ю. Страноведение как понятийная основа изучения английского языка в университете // Преподавание английского языка в профессиональном контексте: соединяем культуры через границы. матер. 4-й Междунар. науч.-практ. конф. Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Тамбовский государственный технический университет». 2019. С. 19-24.

Левченко В. В., Пеньковская И. И., Ушакова Е. В., Чистякова Н. А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50. EDN SJQGWP.

Маленкова А. А. Обучение в сотрудничестве как технология изучения иностранного языка в вузе // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 6 (91). С. 304-306.

Тер-Костанова Л. Н. Формирование способности к деловой коммуникации на иностранном языке как универсальной компетенции бакалавра. 2022. №3. С. 26-29.

Черемисинова И. С. Принципы и критерии отбора и организации учебного речевого материала для формирования межкультурной иноязычной коммуникативной компетенции у студентов вуза // Вестник Костромского государственного университета. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. Т. 26. № 4. С. 180-186.

Шепелева Н. Ю. Особенности преподавания второго иностранного языка (французского) на неязыковых специальностях в Костромском государственном университете // Вестник Костромского государственного университета. Сер.: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. Т. 26. № 2. С. 226-230.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Мохова ОЛ, Белозор АФ, Сырых ЕВ, Овчинникова НД. Cognitive-linguistic approach to optimizing the teaching of foreign languages in Russian universities. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jun.30];13(10-2):165-73. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1119

Issue

Section

INCLUSIVENESS OF THE EDUCATIONAL SPACE