Training in methods of optimizing the process of interrogation and investigative actions in law

Authors

  • Alexander A. Arskiy Siberian Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.25726/u2664-1256-2842-n

Keywords:

jurisprudence, investigative actions, interrogation, optimization, higher education, Russian Federation, competence, efficiency

Abstract

In modern conditions of jurisprudence, characterized by significant dynamics of changes in the legislative framework and the strengthening of the criminogenic situation, the issues of the effectiveness of investigative actions and interrogations come to the fore. The effectiveness of these methods is largely determined by the level of training of specialists receiving education in higher educational institutions of the Russian Federation. The research is a comprehensive analysis of current approaches to teaching methods of optimizing interrogation and investigative actions in law schools in Russia. The problems arising in the formation of skills and competencies necessary for the successful implementation of professional activity in this field are considered. The study used data collected from 25 law schools, including more than 500 student questionnaires and 100 interviews with teachers. Based on the analysis, the authors identify key parameters and metrics that significantly affect the effectiveness of training. The introduction of modern methods of optimizing the process of interrogation and investigative actions in the educational process of law schools in Russia remains one of the most urgent and complex issues. Based on the collected data, it can be argued that 37% of law students have difficulties in mastering this topic. According to the results of the survey, 63% of teachers consider it necessary to revise current teaching methods.

References

Алиев М. Б. Идеальные следы в криминалистике и их значение в расследовании преступлений // Закон и право. 2020. № 2. С. 168-170

Ахмедшин Р. Л. Лекции по правовой психологии: учебное пособие / Национальный исследовательский Томский государственный университет, Юридический институт. Томск: Издательский дом Томского государственного университета, 2019. 453 с.

Воложанин С. Н., Буфетова М. Ш. Об актуальных проблемах участия адвоката-защитника в доказывании по уголовным делам // Адвокатская практика. 2021. № 6. С. 47-50.

Комбарова Е. Л. О научных подходах к определению сущности криминалистической тактики // Вестник Воронеж. ин-та ФСИН России. 2018. № 4. С. 178-184.

Кочанжи И. Д., Кузнецов А. И., Рагимов Т. С., Чистякова Н. А., Симкина И. В. К вопросу преподавания правовых дисциплин в военных и юнкерских учебных заведениях России во второй половине XIX века // Право и управление. 2023. № 7. С. 344-351. DOI 10.24412/2224-9133-2023-7-344-351. EDN ILUFHV.

Латыпов В. С. Применим ли УПК РФ России в условиях пандемии? (В контексте вовлечения и участия лиц, оказывающих содействие) // Вестник Уфимского юрид. ин-та МВД России. 2020. № 2 (88).

Матинов С. Г., Решетов Е. В., Матинова З. Г. Расследование и рассмотрение уголовных дел в условиях пандемии // Наука и образование: хозяйство и экономика; предпринимательство; право и управление. 2020. № 7 (122).

Мичурина О. В. Дистанционный допрос с использованием систем видеоконференцсвязи в процедуре досудебного производства по уголовным делам: реальность и перспективы // Сб. матер. Всерос. науч.-практ. конф. «Уголовное судопроизводство России: проблемы и перспективы развития». М., 2020. С. 158-161. EDN SIGZVI.

Нугаева Э. Д. Особенности проведения допроса потерпевших в ходе расследования мошенничества при оказании оккультных услуг с целью выявления приемов речевого воздействия со стороны обвиняемых // Право: ретроспектива и перспектива. 2021. № 3 (7). С. 56-62.

Нугаева Э. Д. Особенности производства допроса потерпевших по делам о мошенничестве при оказании оккультных услуг, совершенных дистанционным способом // Актуальные проблемы государства и общества в области обеспечения прав и свобод человека и гражданина: материалы международной научно-практической конференций. Уфа. 2017. С. 280-287.

Сабельфельд Т. Ю. Полномочия прокурора на досудебных стадиях уголовного процесса // Актуальные проблемы борьбы с преступлениями и иными правонарушениями. 2020. № 20-1. С. 109112.

Салаев 3. Р. Мошенничество, связанное с оказанием оккультного и психологического характера (уголовно-правовое и криминологическое исследование) автореф. дис. ... канд. юрид. Наук / М., 2022. 30 с.

Светличный Е. Г., Панова О. С., Хенцинский Е. А., Хорольский В. В., Белецкий А. А. Совершенствование организации профессиональной служебной и физической подготовки сотрудников ОВД России // Ученые записки университета имени М. Ф. Лесгафта. Санкт-Петербург. 2022. Выпуск 2 (204). С. 362-367

Светличный Е. Г., Шанько В. В., Жамборов А. А. Формирование навыков стрельбы из-за укрытия у обучающихся образовательных организаций МВД // Проблемы современного педагогического образования. Ялта. 2021. Выпуск 72 (2). С. 238-242

Семенов Ю. С. Семнадцать мгновений весны / Санкт-Петербург: Амфора, 2015. 343 с.

Трашкова С. М., Айснер Л. Н. Некоторые психологические особенности проведения допроса // Общество: политика, экономика, право. 2017. №3. С. 1-4.

Химичева О. В., Мичурина О. В. Актуальные проблемы уголовно-процессуального права: Учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по направлению подготовки «Юриспруденция» / Под ред. О. В. Химичевой, О. В. Мичуриной. 2-е изд., перераб. и доп. М.: ЮНИТИ-ДАНА: Закон и право, 2020. 303 с.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Арский АА. Training in methods of optimizing the process of interrogation and investigative actions in law. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jun.30];13(10-2):80-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1111

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS

Most read articles by the same author(s)