Development and analysis of multi-criteria methods for assessing competencies in non-linguistic universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/n8695-7688-4113-pKeywords:
multicriteria analysis, oil and gas universities, competence assessment, machine learning, methods of multidimensional statistics, economic and mathematical modeling, educational programs, transdisciplinary competencies, Russian FederationAbstract
In the modern oil and gas industry, the need for training personnel with a comprehensive set of professional and transdisciplinary competencies is being actualized. The problems of evaluating the effectiveness of educational programs at universities focused on training specialists for the oil and gas industry are becoming particularly relevant. This article focuses on the development and analysis of multi-criteria methods for assessing students' competencies in oil and gas universities of the Russian Federation. The application of combined methodological approaches, including machine learning, methods of multidimensional statistics and economic and mathematical modeling, is considered. A critical review of existing practices was carried out, their shortcomings were highlighted and innovative solutions were proposed. The empirical base of the study is represented by data from 37 oil and gas universities in Russia, collected in the period from 2018 to 2021. Using the methodology of multi-criteria analysis, the authors propose a model that takes into account 12 key competencies and 7 contextual variables. One of the important aspects that require analytical thinking is the choice of metrics for assessing competencies. Various universities use tools focused on measuring one or more aspects (for example, knowledge, skills, abilities). On the contrary, this study proposes an integrated methodology based on a combination of methods of multidimensional statistics and machine learning algorithms.
References
Апенько С. Н., Еременко Е. И. Инновационные технологии формирования и оценки профессиональных управленческих компетенций слушателей программ дополнительного образования вузов // Известия Иркутской государственной экономической академии. 2018. № 5. С. 834-841.
Белова Е. Н. Управленческая компетентность руководителя: монография. / Красноярск: Красноярский государственный университет, 2018. 273 с.
Валиуллина Л. М. Коучинг: базовые предпосылки и определение // Коучинг: методология, научные основы и профессиональная этика: сборник докладов, статей, текстов выступлений участников Научно-практической онлайн-конференции Ассоциации русскоязычных коучей. М.: Знание-М, 2020. С. 8- 18.
Галимова А. Ш., Фирсов Д. Г. Тенденции развития управления деловой карьерой персонала в условиях цифровизации // Доклады Башкирского университета. 2022. Т. 7. № 1. С. 64-70.
Ермоленко В. В. Интеллектуальный человеческий капитал в обеспечении принятия уникальных управленческих решений в корпорации: теория, методология и инструменты: монография / Краснодар: Кубанский гос. ун-т, 2019. 364 с.
Куземина Е. Ф. Роль и значение учебной дисциплины «Конфликтология» в эпоху агрессивной неопределенности // Филологические и социокультурные вопросы науки и образования. Краснодар. 2019. С. 1075-1079.
Лебедев О. Е. Компетентностный подход в образовании // Школьные технологии. 2004. № 5. С. 3-12.
Мишин И. Н. Критическая оценка формирования перечня компетенций в ФГОС ВО 3++ // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 4. С. 66-75.
Обухова Н. И. VUCA-мир и образовательная среда // Научно-методический электронный журнал «Калининградский вестник образования». 2021. № 3 (11). С. 11-22.
Пронина Л. Н., Михайлова Е. А., Янущенкова И. В. Оценка эффективности деятельности педагога как условие его профессионального роста // Вестник ГОУ ДПО ТО "ИПК и ППРО ТО". Тульское образовательное пространство. 2019. № 4-2. С. 24-26.
Седых Е. П., Житкова В. А. Модель автоматизированной системы оценки эффективности деятельности руководителей образовательных учреждений города Нижнего Новгорода // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7. № 4.
Солоницын В. А. Компетентностный подход в системе обеспечения качества образования в вузе (на примере Московского университета имени С.Ю. Витте) // Вестник Московского университета имени С.Ю. Витте. Серия: Педагогика. Психология. Образовательные ресурсы и технологии. 2013. № 1 (2). С. 12-18.
Сорокин А. Н., Яковлева Е. И., Фильченкова И. Ф., Ширяева Ю.С., Краснопевцева Т.Ф. Компетенции научно-образовательного центра: определение, перечень и структура // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. №1.
Тарасенко В. В. Управленческая компетентность руководителя образовательного учреждения как педагогическая категория // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 4. С. 168-171.
Тарханова И. Ю. Формирование универсальных компетенций студентов вуза средствами учебной и производственной практики // Социально-политические исследования. 2019. № 1. С. 110-118.
Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности / под ред. М. С. Добряковой, И. Д. Фрумина; при участии К. А. Баранникова, Н. Зиила, Дж. Мосс, И. М. Реморенко, Я. Хаутамяки; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2020. 472 с.
Янгирова В. М., Ибрагимова Г. В., Савельева И. А., Кобыскан А. С. Оценка эффективности результатов деятельности персонала образовательной организации // Вестник педагогических наук. 2021. № 5. С. 30-36.