Psychological aspects of teaching children to play the piano: features of motivation and self-regulation
DOI:
https://doi.org/10.25726/s4086-4876-4533-kKeywords:
motivation, self-regulation, piano, music education, pedagogy, child psychology, RussiaAbstract
The modern process of education invariably undergoes a number of changes, adapting to the dynamics of socio-cultural development, technological progress and psychological characteristics of the modern generation of students. One of the most expressive and multifaceted areas in this context is the teaching of musical arts, and, in particular, piano playing. The piano, thanks to its history and capabilities, has long been a symbol of classical music and academic education in Russia. Learning to play this instrument carries not only aspects of technical training and musical literacy, but also affects deep psychological processes related to motivation, self-regulation and emotional development of the student. The Russian music education system has its own historical roots, forming a unique approach to learning. From the early methods of Nikolai Zaretsky to modern teachers, whose contribution to the development is invaluable, this process has always been at the crossroads of cultural, pedagogical and psychological traditions. Modern realities pose new challenges to teachers and students. The integration of digital technologies, changing sociocultural norms and expectations, as well as the globalization of the educational space require revision and adaptation of existing methods. It is difficult to overestimate the importance of the psychological aspect in learning to play the piano. Motivation, the formation of which is often determined by external and internal stimuli, plays a key role in the successful assimilation of material and the development of skills. In addition, the process of self-regulation, which allows the student to organize his educational activities, adapt it and evaluate the results, becomes one of the main factors for achieving success at any stage of learning. This study is aimed at an in-depth analysis of the psychological aspects of teaching children to play the piano in Russia. The intention to delve into the specifics of motivation and self-regulation, as well as to explore how these aspects interact with modern methods and challenges, is at the heart of this work.
References
Аврамкова И.С. Игровые технологии и их роль в развитии творческого потенциала учащихся в процессе музыкальной деятельности // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2019. №193. С. 7-15.
Аврамкова И.С. Игровые технологии и их роль в развитии творческого потенциала учащихся в процессе музыкальной деятельности // Москва, 2019. №193. С. 7-15.
Айзенштадт С. Обучение китайских студентов в классе специального фортепиано. Из опыта Дальневосточного государственного института искусств // Манускрипт. Тамбов. Грамота, 2019. Т. 12. Вып. 11. C. 239-244.
Выготский Л.С. Восприятие и его развитие в детском возрасте // Психология развития человека. М.: Смысл; Эксмо, 2005. С. 5б4-581.
Дин И. Система фортепианного образования в современном Китае: структура, стратегия развития, национальный репертуар: дис. канд. искусств. СПб., 2021. 217 с.
Зайцева М.Л. «Прикоснуться к искусству»: значение тактильных ощущений в процессах художественного творчества и эстетического восприятия // Вопросы музыкальной синестетики: история, теория, практика: сборник научных статей. Вып. 2. Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория им. М.И. Глинки, 2018. С. 28-34.
Зимняя И.А. Компетенция и компетентность в контексте компетентностного подхода в образовании. Ученые записки национального общества прикладной лингвистики. 2013; № 4: 16-31.
Климай Е.В. Роль активного осязания в работе пианиста. Bulletin of the International Centre of Art and Education. 2020. № 4. С. 1-11.URL: http://www.art-in-school.ru/bul/index.php?page=202004
Коляденко Н.П. О синестетичности мышления музыкантов (на материале анкеты «цветного слуха») // Вопросы музыкальной синестетики: история, теория, практика: сборник научных статей. Вып. 2. Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория им. М.И. Глинки, 2018. С. 40-51.
Корина В.С. Специфика профессионального музыкального мышления пианиста в контексте современной методологии, теории и практики. Искусство и образование. 2018. №5 (115). С. 108-114.
Лысенко С.Ю. «Певучая» манера игры на фортепиано как тембральная иллюзия: синестетический аспект // Вестник музыкальной науки. 2019. № 1 (23). С. 62-69. https://doi.org/10.24411/2308-1031-2019-00009
Майковская Л.С., Черватюк П.А., Мансурова А.П. К вопросу о современном понятийно-категориальном аппарате теории и методологии высшего образования: компетенции и квалификации. Теория и методика профессионального образования в социально-культурной и музыкально-педагогической деятельности. Москва, 2018. 99 – 105 с.
Мезенцева С.В. Восток-Запад: межкультурные коммуникации в образовательном пространстве творческих вузов. Мир науки, культуры, образования. 2017. №6 (67). 339-341 с.
Петров В.О. О программности эпиграфов в инструментальных партитурах // Проблемы художественного творчества: сб. науч. мат-лов. Саратов: Изд-во Саратовская государственная консерватория (академия) имени Л.В. Собинова, 2013.
Сюй Бо. Китайские пианисты на рубеже ХХ-ХХI веков: исполнительские достижения и система обучения. Южно-Российский музыкальный альманах. 2011. №1. 59-68 с.
Шефова Е.А. Система поэтических ремарок в детских фортепианных альбомах Сергея Эдуардовича Борт-кевича // Таврический научный обозреватель. Симферополь, 2016. № 1 (6). Ч. 1. С. 109-113.