Integrated approach to the study of the opera "The Enchantress" in music schools: comparison of genre features with other operas for the development of critical thinking and analytical skills in students

Authors

  • Shao Mengqi Herzen University

DOI:

https://doi.org/10.25726/x9561-4215-0815-c

Keywords:

integrated approach, Enchantress, genre features, critical thinking, analytical skills, musical education

Abstract

Opera aesthetics occupies a firm place in the cultural context of humanity, serving as a reflection of the historical, socio-cultural and emotional tendencies of specific time intervals. P. I. Tchaikovsky with his opera "The Enchantress" has peremptorily established himself in the pantheon of opera creations. Immersion in this work, as in many others, requires a multifaceted, especially musical and educational approach. In the context of the conducted research, we aspired to a detailed analysis of the integrative method of studying the "Enchantress" in the academic musical structures of the Russian Federation. Our research effort is aimed at identifying the ways in which the genre characteristics of this opera correlate with other operatic works, and how this immersion can activate critical and analytical competencies in students. A critical examination revealed key aspects that intrigue both the opera "The Enchantress" itself and the methodology of its teaching in Russian music academies. We found a rich historical and cultural layer integrated into this work, and dynamic pedagogical strategies used for its translation. In our research, we exhibit key findings and try to deconstruct how an integrated approach to the study of the "Enchantress" can amplify the pedagogical process in Russian music institutes, stimulating the development of analytical readiness of future music professionals.

References

Аверьянова О.И. Русская музыка второй половины ХХ века: Щедрин Р., Денисов Э., Шнитке А.: Биогр.: Кн. для чтения. М.: РОСМЭН, 2004. 141 с. URL: https://superinf.ru/view_helpstud.php?id=223

Бочаров Ю.С. Da chiesa e da camera // Старинная музыка. 2011. № 3-4. С. 16-23.

Жеурова В.К., Шарма Е.Ю. Династия певцов Лодий в истории Императорского Русского музыкального общества // Музыка в системе культуры: Научный вестник Уральской консерватории. 2019. № 17. С. 105-111.

Жирмунский В.М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. М., 1977. С. 244-322.

Интервью с А. Блоком о драме «Роза и Крест» // Блок А.А. Собрание сочинений: в 8 т. М.; Л., 1961. Т. 4. С. 530.

Коваленко А.Г. Очерки художественной конфликтологии. Антиномизм и бинарный архетип в русской литературе XX века. М.: Изд-во Российского ун-та дружбы народов, 2010. 496 с.

Круговец В.С. Лингвистические особенности посвятительных посланий к королю в произведениях Жана-Батиста Люлли // Романистика в эпоху полилингвизма: Материалы Междунар. науч.-практ. конф. (18-20 окт. 2018 г.). М.: МГЛУ, 2021. С. 216-225.

Кулакова Н.В. «Хмелита будет всегда»: жизнь музея-заповедника А.С. Грибоедова «Хмелита» как российская и семейная история // Край Смоленский. 2020. № 4. Апрель. С. 51-60.

Медведев П.Н. Драмы и поэмы Ал. Блока: из истории их создания. Л., 1928. Минц З.Г. О некоторых «неомифологических» текстах в творчестве русских символистов // Минц З.Г. Блок и русский символизм: избранные труды: в 3 кн. СПб., 2004. Кн. 3. С. 59-96.

Мещерякова Н.А. О синтетической природе профессии певца и путях ее освоения // Современные аспекты диалога литературы, музыки и изобразительного искусства в пространстве отечественной культуры: Сб. статей по материалам Междунар. науч.-практич. конф. Краснодар: Изд-во КГИК, 2018. С. 387-397.

Приходько И.С. «Роза и Крест» Александра Блока // Блок А. А. Роза и Крест. М., 2013. С. 253-288.

Рычков А.Л. «Рыцарь-монах» и «Рыцарь-странник»: Вл. Соловьев и драма А. Блока «Роза и Крест» // Соловьевские исследования. 2013. Вып. 4 (40). С. 173-185.

Рычков А.Л., Ефимова М.С. Описание помет и маргиналий Блока в издании П. Париса // Александр Блок: Исследования и материалы. ИРЛИ РАН; отв. ред. Н.Ю. Гряка-лова. СПб.: Издательство «Пушкинский Дом», 2020. Т. 6. С. 188-234.

Успенский В. Врубель рисует «Пана» // Нева. 2004. № 4. URL: https://magazines.gorky.media/neva/2004/4/vrubel-risuet-8220-pana-8221.htm

Чайковский на московской сцене: Первые постановки в годы его жизни. Гос. центр. театрал. музей им. А.А. Бахрушина. М.; Л.: Искусство, 1940. 504 с.

Чайковский П.И. Полное собрание сочинений. Т. XIII: Письма (1885-1886) / Подг. Н.А. Викторовой и И.С. Поляковой. М.: Музыка, 1971. 636 с.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Мэнци Ш. Integrated approach to the study of the opera "The Enchantress" in music schools: comparison of genre features with other operas for the development of critical thinking and analytical skills in students. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jul.3];13(9):241-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1050