Actual problems of teaching design
DOI:
https://doi.org/10.25726/k2981-9367-6232-uKeywords:
design, competitiveness, concept, idea, template, marketAbstract
In an environment of dynamic change, the goals and content of design education require continuous revision. This is influenced by a large number of market factors. The purpose of the article is to analyze the actual problems of teaching design engineering. The reliability of the results of the study is ensured by a theoretical analysis of the scientific literature. It has been established that the main goal of the designer's training is the formation of thinking that allows one to go beyond the boundaries of the designed object and understand its practical usefulness. The solution to this problem requires the coordination of market priorities with the goals of Russian education. It is concluded that in modern conditions, the priority of training designers is given to the study of digital technologies and the formation of business competencies. The purpose of the article is to analyze the actual problems of teaching design engineering. The reliability of the results of the study is ensured by a theoretical analysis of the scientific literature. So, for example, N.A. Koveshnikova believes that in modern conditions, when training designers, one should focus more not on practical skills as the leading goal of training, but on the formation of design thinking that allows you to go beyond the boundaries of material production, to another level that allows you to correlate its boundaries with the market. Hence, the system of requirements for the professional qualities of the future designer is changing.
References
Барышева М.Э., Марченко М.Н. Проблемы дизайн-образования в профильных учебных заведениях // Современные проблемы науки и образования. 2022. №3.
Габуния Л.М., Б3арциц Р.Ч. Методическая основа обучения студентов бакалавриата проектированию в графическом дизайне в условиях дистанционного обучения (на примере студентов кафедры изобразительного искусства и дизайна Абхазского государственного университета) // Педагогика и психология образования. 2022. №2. С.61-73.
Гофман А.Б. Мода и люди : новая теория моды и мод. поведения. 3-е изд., доп. М.: Питер, 2004. 208 с.
Ковешникова Н.А. Актуальные проблемы дизайн-образования в контексте современной теории и практики дизайна // Вестник Тамбовского университета. 2011. №4. С.151-155.
Магомедова Д.С., Шапиева Ж.М. Применение нейронной сети NVIDIA GAUGAN в задачах ландшафтного дизайна // Форум молодых ученых. 2021. №8 (60). URL: https://www.forum-nauka.ru/8-60-2021
Новикова Я.В. Пропедевтический подход к многоуровневой подготовке дизайнеров // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. 2008. №48. С.40-43.
Титова М.А., Громов А.Ю. Генеративный дизайн на основе оптимизации топологии с использованием глубокого обучения // Известия Тульского государственного университета. 2022. №2. С.246-248.
Ширинова С., Михайлов Е. В чем проблемы дизайн-образования в России? Отвечают дизайнеры / Афиша.Daily. URL: https://daily.afisha.ru/brain/9278-v-chem-problemy-dizayn-obrazovaniya-v-rossii-otvechayut-dizaynery/
Donald A. Schon Рефлексивный практик: как профессионалы мыслят в действии 1-е издание, Kindle Edition. 2008. 374 с.
Rittel Horst W.J. “Second-generation design methods.” N.Y. (1984). Pp. 317-327.