Innovative development of distance education systems in the globalization of the learning process
DOI:
https://doi.org/10.25726/o4056-7029-7421-tKeywords:
distance learning, higher education, learning efficiency, Russian Federation, digital technologies, educational platformsAbstract
Modern education is increasingly integrating distance learning technologies into its practice. This is due to both technological innovations and changing educational needs in the modern world. Distance learning has the potential to go beyond traditional teaching methods and offers new approaches to the organization of the educational process. However, the question of the effectiveness of distance learning remains open and requires further research. In this regard, the purpose of this article is to study the effectiveness of the distance learning system in Russian universities on the example of Pacific State University. We have set ourselves the task of developing a methodology for evaluating performance, which includes an analysis of academic performance, the level of satisfaction with learning and the level of stress among students. We decided to involve 500 students of various specialties in the study. To achieve this goal, within the framework of our research, we used various methods of data analysis: qualitative and quantitative. Qualitative research methods included the analysis of students' answers to open-ended questions, while quantitative methods included statistical analysis of data on students' academic performance, their satisfaction with the learning process and stress levels. The results of our research will help improve the practice of distance learning in Russian universities, allowing teachers and educational institutions to better understand the needs and expectations of students, as well as the problems they face in the process of distance learning.
References
Азарченков А.А., Козленкова А.А. Особенности применения системы управления электронным обучением Moodle в ФГБОУ ВО «Брянский государственный технический университет» // Эргодизайн. 2019. № 2(4). С. 68-74.
Астафьев А.Ю. Дистанционное обучение глазами студентов университета (размышления преподавателя) // Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования. 2021. № 2. С. 20-23.
Белоус И.А., Чупалова А.Я. Сравнительный анализ современных систем дистанционного обучения // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: информатика и информатизация образования. 2019. № 3 (49). С. 85-95
Белякова Н.Ю., Гончаров С.А., Гнатюк О.Л. Принципы формирования коммуникативного пространства современного университета: коллективная монография. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2016. 393 с.
Верецкая А.И., Квасова А.А., Стеценко А.И. Преподаватели и студенты Воронежского университета о дистанционном обучении в условиях антивирусной изоляции // Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 4. С. 28-31.
Висторобская В.Д. К вопросу об учебной коммуникации в педагогическом взаимодействии участников образовательного процесса // Молодой ученый. 2017. № 15 (149). С. 556-560.
Грановеттер М. Сила слабых связей // Экономическая социология. 2009. Т. 10. № 4. С. 31-50.
Ендовицкий Д.А., Чупандина Е.Е. В ответ на требования времени: организация образовательного процесса в условиях предупреждения распространения новой короновирусной инфекции // Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 3. С. 5-12.
Есауленко И.Э., Петрова Т.Н. Здоровье студентов в условиях распространения новой коронавирусной инфекции СОУЮ-19 и дистанционной организации учебного процесса // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 4. С. 53-57.
Закотнова П.В. Подготовка преподавателей вуза к деятельности в системе дистанционного обучения: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Закотнова Полина Владимировна. Омск, 2004. 211 с.
Кагермазова Л.Ц., Масаева З.В., Абакумова И.В. Диалог как дидактическая инициация смыслообразования учащихся в практике образовательного процесса // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68-3. С. 324-328.
Коваленко С.А., Гребенникова Н.И., Малиновкин В.А., Скочко П.С. Разработка электронной платформы для организации образования онлайн на основе компетентностного подхода // Вестник Воронежского государственного технического университета. 2021. Т. 17. № 3. С. 25-31.
Комлева Н.В., Вилявин Д.А. Цифровая платформа для создания персонализированных адаптивных онлайн курсов // Открытое образование. 2020. Т. 24. № 2. С. 65-72.
Логинова Н.С., Бендрикова А.Ю., Дегтярев С.И. Дистанционное обучение: проблемы и варианты их решения (на примере обобщения опыта дистанционного обучения в АГМУ) // Межкультурная коммуникация в образовании и медицине. 2021. №3. С. 6-19.
Малыгин А.А. Адаптивное тестирование учебных достижений студентов в дистанционном обучении: дис. . канд. пед. наук: 13.00.08 / Малыгин Алексей Александрович. Великий Новгород, 2011. 183 с.
Пивоваров В.А. Проблемное поле перехода системы высшего образования на дистанционное обучение // Вестник ВГУ. Серия: Проблемы высшего образования. 2020. № 4. С. 77-80.