Immersive technologies in the conditions of education digitalization as an innovative learning method

Authors

  • Lyudmila A. Dyoshina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Yana N. Katina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»

DOI:

https://doi.org/10.25726/q8075-5892-1140-m

Keywords:

immersive technologies, innovative methods, digitalization of education, educational projects, digital resources, virtual reality

Abstract

With the advent of the Internet and the concept of virtual reality, education has undergone significant changes that have affected both teaching methods and technologies in the educational process and the approach to teaching in educational institutions. The relevance of the article is due to the development of digital technologies, as well as the creation of a large number of various gaming and educational products, on the one hand, and on the other hand, the task of increasing the effectiveness of teaching modern education. This article discusses virtual reality technologies as innovative teaching methods, their use in modern education in the context of digitalization of education. The conditions for ensuring the use of immersive technologies within the educational environment were considered, with elements of a competence-oriented model of personalization of the educational process. The practical part of the study is aimed at identifying the features of immersive technology in education, as an educational product developed on the basis of virtual and augmented reality technologies, in order to describe the advantages and main ways to transfer the potential of this technology. The research methods that formed the basis of this work included the method of analyzing theoretical sources, collecting relevant data related to the use of immersive technologies in modern conditions of digitalization of education, their description and observation of their implementation in the modern educational environment. The methodological approach included the principles of an integrative approach using a comparative-analytical method. The practical significance lies in the possibility of using the proposed conclusions for the introduction of immersive learning technologies in education.

References

Азевич А.И. Модели использования иммерсивных технологий обучения в деятельности учителя информатики // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Информация образования. 2021. Т. 18. № 2. С. 152-161.

Войкунский А.Е., Меньшикова Г.Я. О применении систем виртуальной реальности в психологии // Вестник Московского государственного университета. Серия «Психология». 2008. № 1. С. 22-36.

Где используют VR: от детского образования до промышленной безопасности // Электронное издание об образовании, профессиональном и карьерном росте «медиа Нетологии» от 09.12.2019. https://netology.ru/blog/12-2019-vr-in-business

Голяев С.С., Голяева Н.В., Теоретические аспекты цифровой трансформации образовательной среды // Среднее профессиональное образование. 2022. № 5 (321). С. 37-39.

Гончаров О., Момот М. Полное погружение: как иммерсивное обучение приходит в компании и школы // РБК от 05.09.2019. https://trends.rbc.ru/trends/education/5d6fb3449a794781b981b437

Зайнуллина М.Р., Морозова Я.И. Использование виртуальной, дополненной и смешанной реальности в образовании // Научные труды Центра перспективных экономических исследований. 2020. № 19. С. 62-67.

Иванова А.В. Технологии виртуальной и дополнительной реальности: возможности и препятствия применения // Стратегические решения и риск-менеджмент. 2018. № 3 (108). С.88-107.

Корнилов Ю.В., Попов А.А. К вопросу о терминологии и классификации иммерсивных технологий в образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68 (2). С. 171-174.

Левченко В.В., Пеньковская И.И., Ушакова Е.В., Чистякова Н.А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50.

Малий Д.В., Медведев П.Н., Маркова М.Г. Профилактика игровой компьютерной увлеченности школьников младших классов // Историческая и социально-образовательная мысль. 2018. Т. 10. № 5/2. С. 135-140.

Малова Ю.А., Дьякова Е.А. Оценка возможностей использования иммерсивных 3d технологий в образовании // Инновационные научные исследования, 2021 № 2-3 (4), 23–33. doi: 10.5281/zenodo.4604767

Муравьева А.А., Олейникова О.Н. Цифровизация высшего образования: возможные пути развития // Философия образования. 2021. Т. 21. № 4. С. 5-18.

Сергеев С. Ф. Виртуальные тренажеры: проблемы теории и методологии проектирования // Биотехносфера. 2010. №2 (8). С. 15-20.

Федеральный проект «Цифровая образовательная среда» от 02.12.2019. URL: https://edu.gov.ru/national-project/ (дата обращения: 22.05.2023).

Хозе Е.Г. Виртуальная реальность и образование // Современная зарубежная психология. 2021. Том 10 № 3 С. 68-78. doi: 10.17759/jmfp.2021000002

Aczél Petra: "Virtuális valóság az oktatásban – Ment-e a VR által az oktatás elébb?", Információs Társadalom, XVII. évf. (2017). 4 szám, 7–24. old. doi: 10.22503/inftars.XVII.2017.4.1

Agibova, I.M. Fundamental education in university in development of future teachers' professional competences // European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. 2019. Volume LXXVIII - IFTE. Pp. 249-259. doi: 10.15405/epsbs.2020.01.31.

Anikina V.G., Khoze E.G., Strizhova I.V. Dynamics of Mental States of Learners Working with Didactic VR Programs Using Virtual Reality Technologies. Eksperimental'naâ psihologiâ = Experimental Psychology (Russia), 2021. Vol. 14, no. 4, Pp. 123–141. doi: 10.17759/exppsy.2021140407. (In Russ., аbstr. in Engl.).

Azevich A.I. Virtual reality: educational and methodological aspects (Виртуальная реальность: учебно-методические аспекты) (in Engl.) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». 2019. Т. 16. № 4. С. 338-350.

Baeva L.V. et al. Digital turn in russian education: from problems to possibilities // Tsennosti i Smysly. 2020. Vol. 5. № 69. P. 28–44. doi: 10.24411/2071-6427-2020–10043

Belch D. Disrupting LD with immersive learning [Электронный ресурс] / D. Belch // Training Industry. Mar/Apr 2019. URL: https://trainingindustry.com/magazine/mar-apr2019/disrupting-ld-with-immersivelearning/ (дата обращения: 23.05.2023).

Calvet L., Bourdin P., Prados F. Immersive technologies in higher education: Applications, challenges, and good practices // ACM International Conference Proceeding Series, 2019. P. 95–99. doi: 10.1145/3371647.3371667

Dede C. Immersive Interfaces for Engagement and Learning // Science. 2009. Vol. 323, № 5910 P. 66–69. doi: 10.1126/science.1167311

Gisler J. et al. Work-in-Progress-enhancing training in virtual reality with hand tracking and a real tool // Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network, iLRN 2021. 2021. doi: 10.23919/ iLRN52045.2021.9459332

Hancock P.A., Hoffman R.R. Keeping up with intelligent technology // IEEE Intelligent Systems. 2015 Vol. 30. № 1. P. 62–65. doi: 10.1109/MIS.2015.13

Kornilov Y.V. Immersive approach in education. // Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. 2019. Vol. 8 P. 174–178. doi: 10.26140/anip-2019-0801-0043

Published

2023-06-25

How to Cite

1.
Dyoshina LA, Katina YN. Immersive technologies in the conditions of education digitalization as an innovative learning method. УО [Internet]. 2023 Jun. 25 [cited 2024 Nov. 25];13(7):69-75. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/997

Most read articles by the same author(s)