The main approaches to solving the problem of intensive teaching method

Authors

  • Bella A. Harikhanova Kadyrov Chechen State University
  • Malika Ya. Elzhurkaeva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/c8456-4486-3260-w

Keywords:

intensive training, pedagogical approach, psychological approach, technological approach, meaningful approach

Abstract

This article deals with the approaches to the organization of intensive training: didactic, psychophysiological, cybernetic, technological and humanistic. Based on the purpose of our research, the aspects of the organization of intensive training are clarified: pedagogical (the use of intensive pedagogical technologies, systems, methods, methods), psychological (taking into account individual and age-related personality characteristics, activation of hidden reserves, the emotional state of students), technological (a set of tools and means by which the intensification of the learning process is carried out) and meaningful (knowledge, skills, skills). The main theoretical approaches that are based on the organization of intensive learning technologies are mainly associated with the use of untapped mental potential of the individual and suggestive, cybernetic, physiological and other conceptual ideas about the impact on a person.

References

Бабанский Ю.К. Оптимизация процесса обучения: Общедидактический аспект. М.: Педагогика, 1977. 252 с.

Белякова И.Г. Влияние интенсивного обучения на профессионально важные качества личности педагога: автореф. дисс. канд. псих. наук. М., 2000. 16 с.

Вахмистров В.В. English. Английский язык. Экспериментальный курс с использованием ночного обучения. М.: Высшая школа, 1968. 223 с.

Гальперин П.Я. Введение в психологию: учебное пособие для вузов. М.: Книжный дом «Университет», 1999. 322 с.

Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования. М.: Высш. шк., 1986. 115 с.

Джугели Э.П., Вепхвадзе А.А. Кибернетика и проблемы обучения. Тбилиси: Мецниерба, 1981. 116 с.

Китайгородская Г.А. Интенсивное обучение иностранным языкам: теория и практика. М.: Русский язык, 1992. 254 с.

Лезер Ф. Рациональное чтение: более быстрое и основательное. М.: Педагогика, 1980. 155 с.

Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 184 с.

Лозанов Г. Суггестопедия при обучении иностранным языкам // Методы интенсивного обучения иностранным языкам. Вып. 1. М., 1973. С. 9-17.

Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном воздасте: пособие для учителя. М.: Просвещение, 1983. 96 с.

Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. М.: Педагогика, 1972. 208 с.

Махмутов М.И. Современный урок: Вопросы теории. М.: Педагогика, 1981. 192 с.

Петрусинский В.В. Автоматизированные системы интенсивного обучения. М.: Высшая школа, 1987. 236 c.

Рейдер Э.Г. О некоторых особенностях усвоения английского языка в состоянии релаксации и аутогенной тренировки: автореф. дисс. канд. пед. наук. Л., 1970. 23 с.

Талызина Н.Ф. Управление процессом усвоения знаний. – М.: Изд-во МГУ, 1984. – 344 с.

Талызина Н.Ф. Формирование познавательной деятельности младших школьников: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1988. 175 с.

Философский словарь. / Под ред. Фролова И.Т. М.: Полит. литература, 1987. 347 с.

Шаталов В.Ф. Точка опоры. М.: Педагогика, 1987. 160 с.

Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды / Д. Б. Эльконин. М.: Педагогика, 1989. 560с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Harikhanova BA, Elzhurkaeva MY. The main approaches to solving the problem of intensive teaching method. УО [Internet]. 2023 Jun. 30 [cited 2024 Nov. 24];13(8):131-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/971