Psychological and pedagogical support of the child in the process of adaptation to the conditions of preschool
DOI:
https://doi.org/10.25726/g5933-5313-6107-cKeywords:
preschool education, adaptation, preschool institution, adaptation process, psychological and pedagogical conditions, adaptation to kindergarten, interaction of specialists, interaction with parents of pupilsAbstract
The article analyzes the problem of providing psychological and pedagogical conditions in the process of adapting a preschooler to preschool. The author analyzes different approaches to determining adaptation. The article describes the features of adaptation to a preschool institution for children of younger preschool age. Much attention is paid to the creation of various conditions that contribute to the rapid adaptation of the child to the conditions of the kindergarten. Among the conditions, the author singles out the organizational, developmental environment, the provision of regime moments, the use of various methods and technologies of training and education, as well as interaction with parents. The author singles out the cooperation of such specialists as a teacher-psychologist and an educator. The article notes the importance of creating a comfortable psychological climate in the group, and also highlights a number of requirements for the teacher, namely: knowledge of age characteristics, readiness to affectively support the adaptation process of preschoolers, the ability to create and maintain a children's team and interact with parents and other specialists in the direction of adaptation preschoolers. Within the framework of interaction with parents, innovative forms of interaction between the child's guardian and legal representative, as well as issues of pedagogical education of parents, are considered. If the described conditions are met, the adaptation of children of preschool age will be most effective.
References
Анучина О.А. Организация работы по адаптации детей раннего возраста к условиям детского сада // Педагогический опыт: теория, методика, практика. 2016. № 4 (9). С. 221-224.
Головчиц Л.А. Федеральный государственный образовательный стандарт для обучающихся с ОВЗ как условие доступности образования для детей с тяжелыми и множественными нарушениями развития // Дефектология. 2014. №1. С. 3–13.
Дыбина О.В. Игровые технологии ознакомления дошкольников с предметным миром. Практико–ориентированная монография. М.: Педагогическое общество России, 2018. 128с.
Воронкова Ю.Б., Чоовдя О.С. Игровые технологии как средство обеспечения преемственности дошкольного и начального школьного образования / Ю. Б. Воронкова, О. С. Чоповдя // Наука и развитие. 2022. № 12-1(98). С. 30-34.
Иванова И.А. Особенности родительско-детских отношений в семьях, воспитывающих детей с проблемами в развитии // Коррекционная педагогика: теория и практика. 2017. №3. С. 67–70.
Кузнецова Т.Ю. Психолого-педагогическое сопровождение процесса адаптации детей раннего возраста к условиям ДОУ // Вестник науки. 2023. №1 (58). С. 24.
Молоцило А.С. Подготовка педагогов к психолого-педагогическому сопровождению адаптации детей в дошкольном образовательном учреждении // Актуальные направления научных исследований: перспективы развития. Чебоксары, 2023. С. 116-122.
Островская Е.В., Скавычева Е.Н. Проблемы дошкольного образования в современном мире// Актуальные проблемы педагогики и психологии. Научный рецензируемый электронный журнал, 2023. №4. С. 28–38.
Психолого-педагогическое сопровождение развития ребенка в современном образовательном пространстве: Учебно-методическое пособие / А.И. Григорьева, Е.С. Арбузова, Т.В. Дьячкова, Л.В. Заика, А.А. Кацеро, Е.А. Рыбакина. Тула: ГОУДПО ТО «ИПК и ППРО ТО», 2019. 216 с.
Радаева Ю.Д. Экспериментальное исследование влияния театрализованной деятельности на процесс адаптации детей раннего возраста к ДОУ // Вестник науки. 2023. №1 (58). С. 37.
Савина Е.А. Особенности материнских установок по отношении к детям с нарушениями в развитии // Вопросы психологии. 2018. № 6. С. 15–23.