Formation of modern professional stereotypes of teachers as a condition for the formation of a resilient rural school

Authors

  • Nadezhda A. Efremova-Shershukova Tomsk State Pedagogical University
  • Anna V. Pivovarova Tomsk State Pedagogical University
  • Elena E. Sartakova Tomsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/m0289-3003-8689-r

Keywords:

resilience, professional pedagogical activity, stereotypes, rural school

Abstract

The article substantiates the concept of resilience, proves the thesis that the degree of school resilience is determined by the professional activities of the teacher, the generally accepted algorithms for the implementation of specific labor functions, formed in the teaching staff, including in the field of education quality management at the pedagogical level, interaction with other participants in educational relations and participants in relations in the field of education. An analysis of the results of a study of the level of formation of professional competence of teachers in rural schools is given, the purpose of which was to identify groups of professional stereotypes of pedagogical activity of teachers in rural schools in the Tomsk region. The connection between the scientific concepts of "resilience" and "Professional pedagogical stereotypes" is substantiated, the grounds for the systematics of stereotypes of rural school teachers are described.

References

Донец П.Н. К типологии стереотипов // Социальная власть языка. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2001. С. 183-188.

Дьяченко Н.В. Будущее страны - в поддержке патриотических чувств молодого поколения // Образование в современной школе. 2010. № 2. С. 4-10.

Дьяченко Н.В. Духовность через призму современного молодого поколения // Школа будущего. 2009. № 6. С. 70-88.

Дьяченко Н.В. Понятие духовности: история и современность // Проблемы духовной культуры современного российского общества. Москва: Академия Государственной противопожарной службы Министерства Российской Федерации по делам гражданской обороны, чрезвычайным ситуациям и ликвидации последствий стихийных бедствий, 2010. С. 7-26.

Дьяченко Н.В. Развитие ценностно - смыслового сознания школьников в пространстве личностно - ориентированного урока : специальность 13.00.01 "Общая педагогика, история педагогики и образования" : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Дьяченко Наталья Васильевна. Ростов-на-Дону, 2007. 169 с.

Елизарова Г.В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: КАРО, 2005. 352 с.

Кукушин В.C., Столяренко Л.Д. Этнопедагогика и этнопсихология. Ростов-н/д: Феникс, 2000. 448 с.

Солдатова Г.У. Психология межэтнической напряженности. М.: Смысл, 1998. 389 с.-

Стефаненко Т.Г. Этнопсихология. М.: Институт психологии РАН, «Академический проект», 1999. 320 с.

Чойропова Т.Ц. Гендерные стереотипы в православии и буддизме: сравнительный анализ : автореферат дис. ... кандидата социологических наук : 22.00.06 / С.-Петерб. гос. ун-т. СанктПетербург, 2006. 27 с.

Quasthoff U.M. EthnozentrischeVerarbeitung von Informationen: ZurAmbivalenz der Funktionen von Stereotypen in der interkulturellenKommunikation // Wie verstehen wirFremdes? AspektezurKlärung von Verstehensprozessen. München, 1989. S. 37–62.

Published

2023-05-15

How to Cite

1.
Ефремова-Шершукова НА, Пивоварова АВ, Сартакова ЕЕ. Formation of modern professional stereotypes of teachers as a condition for the formation of a resilient rural school. УО [Internet]. 2023May15 [cited 2024Jun.30];13(5):94-101. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/884