The educational role of the military oath: a comparative aspect
DOI:
https://doi.org/10.25726/s7978-4817-9694-yKeywords:
educational role, military oath, comparative aspect, RussiaAbstract
The military oath is one of the most important ceremonies associated with military service, and has educational significance. The military oath is one of the important elements of military-patriotic education and the formation of a high culture of service of military personnel and other employees of state bodies. It has an educational and symbolic role and contributes to the formation of a sense of belonging to a professional community, patriotic feelings, moral and ethical standards. In Russia, the military oath is mandatory for all citizens undergoing military service. The oath is not only an obligation to defend the Motherland, but also an oath of allegiance to the Constitution of the Russian Federation, respect for the rights and freedoms of citizens. This creates a high level of spirituality, patriotism and civic responsibility among soldiers and officers. This article examines the role of the military oath in the educational aspect, compares its significance in Russia and other countries, and analyzes the changes in the military oath in Russia in recent years. The purpose of this article is to identify the educational functions of the military oath, analyze its meaning in various contexts and understand the importance of this solemn ceremony in military-patriotic education and the formation of a high culture of service in the Russian army and other departments.
References
Ананьин О.И., Гайдар Е.Е. Сравнительный метод и его использование в исследовании хозяйственных механизмов // Сборник трудов ВНИИСИ, 1984. № 15.
Андреев В.И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности. Казань: Изд-во КГУ, 1988.
Ачкасов Н.Б. Глава 8. «Традиции российского воинства» // Военная история. Учебник для военных вузов. СПб.: Питер, 2018. С. 416. 448 с.
Батурина Г. И., Кузина Т. Ф. Народная педагогика в современном учебно-воспитательном процессе: пособие для педагогов, воспитателей и учителей // Серия Библиотека журнала «Воспитание школьников». М.: Школьная пресса, 2003. 142 с.
Булатников И.Е. Воспитательная система образовательного учреждения как фактор развития социальной и профессиональной ответственности будущих специалистов // Психологопедагогический поиск. 2009. № 2 (10). С. 96-113.
Булатников И.Е. Социально-нравственное воспитание студенчества в контексте формирования представлений молодежи о социальной свободе и ответственности личности // Психолого-педагогический поиск. 2011. № 1 (17). С. 79-90.
Буров А.И. Искусство и военно-патриотическое школьников: сб. сочинений. М.: Просвещение, 1975. 334 с.
Васильев М.А. Становление Иркутского пожарно-технического училища МВД СССР: историко-педагогическая ретроспектива // Современное образование. 2020. № 1. С. 1-7.
Губин В.А., Егоров Д.А. Психолого-педагогическая модель воспитания военнослужащихконтрактников на личном примере офицера // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2014. № 7 (113). С. 50-58.
Ефремова Г.М. Народная культура и патриотическое воспитание школьников // Воспитание школьников. 2005. № 8. С. 17-19.
Закирова А.Б., Валишина Ю. В. Патриотическое воспитание молодежи // Бюллетень науки и практики. 2018. Т. 4. № 1. С. 347-351.
Лопуха Т.Л, Володин Р.В. Профессиональное воспитание курсантов военных вузов на идее патриотизма и ценностях российского офицерства // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 2 (69). С. 84-89.
Махинин А.Н. Тренд идентичности в современном обществе: методология латентных изменений // Берегиня. 777. Сова: Общество. Политика. Экономика. 2019. № 2-3 (41-42). С. 247-256.
Поляков С.П., Кайдалова Н.С. Подготовка молодежи к военной защите Отечества в предвоенный период) // Мир образования образование в мире. 2015. № 1 (57). С. 24-27.
Сухоруков И.С. Клубный коллектив как социально-психологическая среда формирования этнокультурной идентичности подростка // Берегиня. 777. Сова. 2021. №3 (50). С. 216-230.
Хайрулин Ш.Ш. Патриотическое воспитание курсантов военного вуза в условиях оптимизации образовательного процесса: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 1996. 22 с.
Шевцова С.В. Методика оценки эффективности формирования профессиональной ответственности курсантов в военных вузах. // Актуальные проблемы гуманитарных и социальноэкономических наук. 2020. Т.3. № S. С. 161-164.