Analysis of the main provisions of the modeling method for use in the process of developing a professionogram of a modern physical education teacher
DOI:
https://doi.org/10.25726/i3571-3078-2441-sKeywords:
professionogram, modeling, model, design, pedagogical paradigm, teacher, physical educationAbstract
When developing a professionogram of a modern physical education teacher, it is necessary to use the modeling method, study the structure, tasks and content of the professional training model as a set of functional pedagogical projects. This scientific article is devoted to the analysis of the main provisions of the modeling method in order to apply it in the process of developing a professionogram for a modern physical education teacher. The paper discusses various approaches to modeling and describes the application of modeling in pedagogical practice. Further, the article highlights the features of the development of a professionogram and describes the main components of the model of a modern physical education teacher. In conclusion, the author summarizes and draws conclusions about the applicability of the modeling method when creating a professionogram for physical education teachers. The work is relevant and practically significant for specialists involved in the development of curricula and methods in the field of physical education and sports.
References
Бедерханова В.П. Педагогическое проектирование в инновационной деятельности: учеб. пособие. Краснодар, 2000. 54 с.
Бешенков С.А. Моделирование и формализация: методическое пособие. М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2002. 336 с.
Богатырев А.И., Устинова И.М. Теоретические основы педагогического моделирования : сущность и эффективность. https://www.rusnauka.com/SND/Pedagogica/2_bogatyrev%20a.i..doc.htm
Горячова М.В. Моделирование педагогических процессов // Успехи современного естествознания. 2008. № 1. С. 74-75.
Дахин А.Н. Педагогическое моделирование: монография. Новосибирск: Изд-во НИПКиПРО, 2005. 230 с.
Делимова Ю.О. Моделирование в педагогике и дидактике // Вестник Шадринского государственного педагогического института. 2013. № 3 (19). С. 33-38.
Козырев Н.А., Козырева О.А. Педагогическое моделирование как продукт и метод научнопедагогического исследования // Современная педагогика. 2015. № 8 (33). С. 14-23.
Котлярова И.О. Метод моделирования в педагогических исследованиях: история развития и современное состояние // Вестник ЮУрГУ. 2019. Т. 1. № 1. С. 6-20.
Лодатко Е.А. Моделирование педагогических систем и процессов: монография. Славянск: СГПУ, 2010. 148 с.
Тестов В.А. О понятии педагогической парадигмы // Образование и наука. 2012. № 9 (98). С. 5-15.
Щербаков М.В., Ковалев В.В. Профессиограмма как средство профессионального самовоспитания будущего педагога // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2011. № 6 (60). С.17-21.
Ядровская М.В. Модели в педагогике // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 366. С. 139-143.