Pedagogical potential of the multicultural environment of the university in the social adaptation of orphans
DOI:
https://doi.org/10.25726/j7240-4801-8994-iKeywords:
multicultural environment, social adaptation, orphans, universityAbstract
The pedagogical potential of the multicultural environment of the university is an important aspect of the social adaptation of orphans. Modern society faces the problem of socialization of children who find themselves in difficult life situations. Orphans have special needs in education and upbringing, their social adaptation is one of the most important tasks of society. The multicultural environment of the university, which includes various nationalities, cultures and languages, provides unique opportunities for the social adaptation of orphans. The pedagogical potential of the multicultural environment of the university can significantly improve the process of social adaptation of orphans. The multicultural environment of the university allows orphans not only to gain new knowledge and skills, but also to interact with people of different cultures and nationalities, which helps them adapt to society. In this article we will consider the pedagogical potential of the multicultural environment of the university in the social adaptation of orphans. We will look at the problems that orphans may have in the process of social adaptation at the university, as well as techniques and programs that help solve these problems. We will also look at specific examples of programs and projects that are successfully implemented on the basis of universities in Russia, and draw a conclusion about the future of the field of social adaptation of orphans in the university environment.
References
Баринова О.В., Шаброва Е.В. Проблемы социальной адаптации детей-сирот в вузе и пути их решения // Современное образование: инновационные технологии и перспективы развития. 2018. № 2. С. 11-18.
Гуляева Т.А. Социальная адаптация детей-сирот в условиях вуза: опыт педагогической работы // Современное образование: инновационные технологии и перспективы развития. 2016. № 2. С. 41-47.
Гурова О.С. Педагогические условия социальной адаптации детей-сирот в вузе // Педагогика. 2017. № 2. С. 15-20.
Кузнецова Н.В. Социальная адаптация детей-сирот в вузовской среде // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 420. С. 83-87.
Кузьмина Е.М. Роль мультикультурной среды вуза в социальной адаптации студентов // Молодой ученый. 2018. № 10. С. 264-267.
Кушнарева О.И. Система социальной защиты детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей // Вестник Тюменского государственного университета. 2015. № 3. С. 102-107.
Лапина Е.В., Смирнова Л.А. Мультикультурная среда вуза как фактор социальной адаптации студентов // Инновационные технологии в науке и образовании. 2017. № 5. С. 38-43.
Максимова Е.В. Профессиональная подготовка педагогов к социальной адаптации детейсирот // Вестник Московского университета культуры и искусств. 2016. № 1. С. 85-91.
Палаткина Г. В. Этнопедагогические факторы мультикультурного образования : специальность 13.00.01 "Общая педагогика, история педагогики и образования" : автореферат диссертации на соискание ученой степени доктора педагогических наук / Палаткина Галина Владимировна. – Москва, 2003. – 37 с. – EDN NHJGBD.
Петрова Е.А. Социально-педагогические условия успешной социализации детей-сирот в условиях вуза // Вестник Краснодарского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 2. С. 104-109.
Романова Е.И., Кузнецова Е.Г. Особенности социальной адаптации детей-сирот в вузе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Педагогика и психология образования. 2018. № 2. С. 122-129.
Features of emotional intelligence of adolescents with different levels of internet addiction / G. N. Zhulina, S. V. Zholudeva, I. A. Pankratova [et al.] // . – 2018. – Vol. 6, No. 1. – P. 535-546. – EDN XXEOVN