The state of research on the problem of lexical competence formation in Russian language lessons

Authors

  • Raisa M. Mutushanova Chechen State Pedagogical University
  • Haikala Z. Okueva Grozny State Petroleum Technical University named after academician M. D. Millionshchikova
  • Zulfiya K. Dzhanaralieva Grozny State Petroleum Technical University named after academician M. D. Millionshchikova

DOI:

https://doi.org/10.25726/o4347-2457-6461-r

Keywords:

communicative-activity approach, vocabulary, linguistic competence, pragmatic competence, learning process, Russian language, sociolinguistic competence

Abstract

The article deals with the problems of lexical competence formation in Russian language lessons in secondary school. In the concept of language education of the school in the state standard of basic and full secondary education, it is noted that one of the leading linguistic and didactic approaches to learning the Russian language should be a communicative-activity approach that will contribute to mastering linguistic knowledge and speech skills. Teachers have all the necessary resources for modern original and creative methods of teaching vocabulary. The formation of lexical competence of secondary school students is important for the development of thinking and speech; contributes to the formation of a speech personality and the rise of the general language culture of students.

References

Антонова Е.С., Воителева Т.М. Русский язык с методикой преподавания: учебник. Москва: Academia, 2019. 48 c.

Баранов М.Т. Научно-методические основы обогащения словарного запаса школьников в процессе изучения русского языка в 5-8 классах: автореф. дисс. … д-ра пед. наук. Москва, 1985. 32 с.

Бегизова М. Прагматическая осведомленность как составляющая коммуникативной компетентности // NovaInfo.Ru. 2020. № 115. С. 56-57.

Безуглов М.А., Фетисов О.В. Социолингвистическая компетенция как фактор профессиональной компетентности специалиста // Молодые голоса: материалы IV Всероссийской лингвометодической конференции, Анапа, 22 ноября 2019 года / Анапский филиал ФГБОУ ВО «Московский педагогический государственный университет». Анапа: Московский педагогический государственный университет, Анапский филиал, 2019. С. 14-18.

Ипполитова Н.А., Княхева О.Ю., Савова М.Р. Русский язык и культура речи: учебник. Москва: Проспект, 2016. 440 c.

Кутузова С.В. Изучение раздела «Лексика» на уроках русского языка в начальной школе на основе коммуникативно-деятельностного подхода // Ребёнок в языковом и образовательном пространстве: Сборник материалов Российской студенческой научной конференции при финансовой поддержке проекта № 18-313-10005 Российским фондом фундаментальных исследований, Елец, 26–27 апреля 2018 года. Елец: Елецкий государственный университет им. И.А. Бунина, 2018. С. 452-456.

Баранов М.Т., Иполитова Н.А., Ладыженская Т.А., Львов М.Р. Методика преподавания русского языка в школе. Москва: Просвещение, 2015. 368 с.

Пучкова Ю.Л. Формирование социолингвистической компетентности будущих специалистов сферы туризма и сервиса в условиях высшего профессионального образования: специальность 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования»: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Пучкова Юлия Леонидовна. Йошкар-Ола, 2011. 24 с.

Сухова Е.Е. Роль профессионально-ориентированных текстов в повышении лингвистической и профессиональной компетентностей студентов-юристов // Discovery science research: сборник статей международной научно-практической конференции, Петрозаводск, 26 января 2020 года. Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая Наука» (ИП Ивановская Ирина Игоревна), 2020. С. 305-309.

Published

2023-02-15

How to Cite

1.
Mutushanova RM, Okueva HZ, Dzhanaralieva ZK. The state of research on the problem of lexical competence formation in Russian language lessons. УО [Internet]. 2023 Feb. 15 [cited 2024 Nov. 22];13(2):55-61. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/776