Mining and technical education in the context of the environmental aspec
DOI:
https://doi.org/10.25726/o7569-2155-3817-eKeywords:
mining, education, ecology, studentsAbstract
The main environmental requirements in the field of mining operations, prevention of the harmful effects of mining operations and ensuring environmental safety during mining operations are not only the subject of consideration of individual articles of the Federal Law, but also mandatory components of the training of an environmentally competent mining engineer. Provision of highly qualified personnel training for mining industries, – in accordance with the recommendations of the scientific and methodological commission on the branch of knowledge 0503 "Development of minerals", it should be implemented through the development of new standards of education based on a competence-based approach that meet the requirements of the Federal Qualifications Framework to ensure the ability to self-develop and self-improve throughout life, research and/ or innovation, decision-making in difficult and unpredictable conditions, which requires the use of new approaches and forecasting , etc . based on the integrated use of information and communication technologies (ICT). The solution to this problem requires a comprehensive application of a system of teaching tools – material and ideal objects used in the educational process as carriers of information (information resources) and tools for the activities of the teacher (teacher) and students (students), which are used by them both separately and jointly.
References
Арлашкина О. В. Учебное занятие в вузе как фрейм: взгляд социолога // Высшее образование в российских регионах: вызовы XXI века. Материалы Всероссийской научно-практической конференции. Екатеринбург: Кабинетный ученый, 2018. С. 39-47.
Дручинин С.С. О мониторинге объектов недвижимости: история вопроса, предлагаемая технология ведения // Известия высших учебных заведений. Геодезия и аэрофотосъемка. 2016. С. 78- 81.
Дубенко Ю.В., Гура Д.А., Шевченко Г.Г., Дышкант Е.Е., Хушт Н.И. Three-dimensional laser scanning for safety of transport infrastructure with application of neural network algorithms and methods of artificial intelligence // Транспортное строительство в холодных регионах (TRANSOILCOLD 2019) : сб. тр. междунар. науч.-технич. конф. - Санкт-Петербург: Федеральное агентство железнодорожного транспорта; ФГБОУ ВО "Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I", 2019. С. 185-190.
Дубровская Ю.А. Практико-ориентированный подход в рамках обеспечение качества целевой подготовки высококвалифицированных кадров по специальности Горное дело специализации «Технологическая безопасность и горноспасательное дело» // Материалы XVIII Всероссийской научнопрактическая конференция «Планирование и обеспечение подготовки кадров для промышленноэкономического комплекса региона». СПб.: ЛЭТИ, 2020. С. 47-51.
Ерасыл К.К. Возможности, преимущества и недостатки наземного лазерного сканирования // Интерэкспо Гео-Сибирь. 2017. С.27-30.
Забелина Л.Н., Карева Г.В. Применение модифицированной методики круговой тренировки на занятиях по физическому воспитанию у студентов технического вуза // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2020. - № 2. -С. 41-43.
Путилов С. Смерть придет с неба? Ученые рассматривают распыление аэрозолей в атмосфере как способ борьбы с глобальным потеплением // Гражданские силы.ру. 2018. 24.11. https://grsily.ru/ekologiya/smert-pridet-s-neba-uchenye-rassmatrivayut-raspylenie-aerozolej-v-atmosfere-kak-sposobbor-by-s-global-nym-potepleniem-27902.html
Рожков А.А., Соловенко И.С., Коркина Т.А., Лощилова М.А. Инженерно-технический состав угольной отрасли России: ретроспектива, современное состояние, прогноз // Уголь. 2020. № 4. С. 16-25.
Руденко Г.В. Методика определения психофизиологического потенциала организма // Теория и практика физической культуры. 2018. № 4. С. 8-10.
Соловьев А.Н., Приходько В.М. Международное общество по инженерной педагогике: достижения за 45 лет // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 3. С. 85-95.
Чучалин А.И. Модернизация трехуровневого инженерного образования на основе ФГОС 3++ и CDIO++ // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 4. С. 22-32.
Чучалин А.И. Оценка компонентов учебных планов инженерных программ на соответствие рекомендациям CDIO-FCDI-FFCD Standards // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 7. С. 9-21.
Щербакова Е.Е., Мухина Т.Г., Плешков А.В. Фрейм-технология как условие развития креативности студентов // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6. С. 338-346.