Formation of managerial competencies in the structure of designing educational trajectories

Authors

  • Tatiana A. Zhdanova Pacific State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/k1566-5865-4482-s

Keywords:

management competencies, design, educational trajectories, research

Abstract

Pedagogical practice is an invariant component in the professional training of future teachers, ensuring the acquisition of competencies in a real school educational environment. We see a contradiction between the requirements of the higher education standard (project), the teacher's professional standard and a set of necessary conditions that ensure the development of professional competencies of applicants for higher education. So, the question arises of determining the relationship between the components of the environment, in which the possibility of realizing the individual educational trajectory of the student, the disclosure of creative potential, self-realization and professional self-development are achieved. The idea underlying our research is that the types of educational environment do not exist in isolation from each other, they can integrate – combine several types of local environments into one, which leads to an increase in their influence on the development of professionally significant personality traits. Since pedagogical practice ensures the adaptation of future teachers to the conditions of professional pedagogical activity and the development of their professional competencies, it is necessary to create a specific educational environment. On the one hand, we have a partial misunderstanding by teachers of the necessity and ways of complex measurement of competencies, and on the other – insufficient provision of this process with effective pedagogical technologies, which is an urgent scientific and practical problem of the present time.

References

Аймалетдинов Т.А., Баймуратова Л.Р., Зайцева О.А. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе. Москва: Издательство НАФИ, 2019. 84 с.

Акопова Э.С., Глазунова О.И., Громыко Ю.В. Диагностическая методика оценки способностей к проектированию деятельности в групповой работе «Периметр» // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25. № 2. С. 5-18. doi:10.17759/pse.2020250201

Глазунова О.И., Громыко Ю.В. О двух подходах к диагностике взаимодействий в совместной работе: от оценки взаимодействий в мониторинговых исследованиях PISA к деятельностному анализу сотрудничества в проектных командах // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24. № 5. С. 58-70. doi:10.17759/pse.2019240506

Громыко Ю.В., Рубцов В.В., Марголис А.А. Школа как экосистема развивающихся детсковзрослых сообществ: деятельностный подход к проектированию школы будущего // Культурноисторическая психология. 2020. Т.16. № 1. С. 57-67. doi:10.17759/chp.2020160106

Загуменнов Ю.Л., Зенченко С.А. Зенченко В.А. Компетенции преподавателей для использования ИТ в учебном процессе // Информатизация непрерывного образования 2018: материалы Межд. науч. конф. Москва, 2018. С. 303-307.

Зайцева И.Н. Организационно-педагогические условия реализации проектного образования в старшей школе: дис. магистра псих.-пед. образования. Москва, 2021. 204 с.

Константинова Д.С., Кудаева М.М. Цифровые компетенции как основа трансформации профессионального образования // Экономика труда. 2020. Том 7. № 11. С. 1055-1072.

Лазарев В.С. К проблеме построения модели «школы будущего» // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 4. С. 69-79. doi:10.17759/pse.2021260406

Монахова Л.Ю. Управленческие модели образовательной организации как рефлексия педагогических парадигм // Управление образованием: теория и практика. 2017. № 3 (27). С. 12-19.

Пучковская Т.О. Повышение квалификации педагогов в условиях развития высокотехнологичной образовательной среды // Информатизация непрерывного образования — 2018: материалы Межд. науч. конф. Москва, 2018 г. С. 383-387.

Тебенькова Е.А. Задача на проектирование в системе учебных задач // Непрерывное образование: XXI век. 2021. № 1 (33). С. 1-13. doi: 10.15393/j5.art.2021.6684

Тонких А.П. Проектная деятельность и формирование общекультурных и профессиональных компетенций будущего учителя начальных классов // Начальная школа плюс До и После. 2013. № 8. С. 33-37.

Фаткуллин Н.Ю., Шамшович В.Ф., Вайндорф-Сысоева М.Е. Актуальность дифференциации слушателей в современной системе дополнительного профессионального образования // Вестник томского государственного университета. 2020. № 460. С. 220-227.

Фокин Н.И. Содержание повышения квалификации управленческих кадров образовательных организаций в современных условиях // Историческая и социально-образовательная мысль. 2017. №9. С. 163-167.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Жданова ТА. Formation of managerial competencies in the structure of designing educational trajectories. УО [Internet]. 2023Jan.15 [cited 2024Jun.30];13(1):151-7. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/751