Teaching methods of music interpretation in schools of the People's Republic of China

Authors

  • Yao Naiwen Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/p6534-8462-7223-z

Keywords:

musical interpretation, teaching methods, PRC, evaluation of a musical work

Abstract

Musical interpretation plays a very important role in music education in schools of the People's Republic of China. Teaching this aspect in music lessons can not only improve the comprehensive musical literacy of students, but also stimulate the imagination and creativity of students. Music assessment is the basis for studying other musical content and an important way of educating students with deep aesthetic abilities and basic musical literacy. The use of specific methods of teaching musical interpretation plays a very important intermediate role in learning, and this is related to the effectiveness of teaching in the classroom. Thus, only by in-depth study of methods of teaching musical interpretation, it is possible to improve the quality of teaching music in schools in China. This article outlines the teaching methods commonly used in teaching musical interpretation in music lessons in China. In teaching musical interpretation in China, the following types of methods are usually used: the method of evaluation by ear, the method of comparative evaluation and three foreign teaching methods: the Kodai method, the Orff method, the Dalcroze method, these are the ones we will focus on in our study

References

Бонфельд М.Ш. Проблемы музыки // Музыкальная академия. 1996.

Воеводина Лариса Петровна Вербальная интерпретация музыки в образовательном процессе // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2016. №2. https://cyberleninka.ru/article/n/verbalnaya-interpretatsiya-muzyki-v-obrazovatelnom-protsesse

Министерство образования Китайской Народной Республики. Стандарты учебной программы по музыке для обязательного образования (издание 2022 года) M. Издательство Пекинского нормального университета, 2022&

Медушевский В.В. О закономерностях и средствах художественного воздействия музыки. М.: Музыка, 1976. 254 с.

Назайкинский Е.В. Оценочная деятельность при восприятии музыки // Восприятие музыки. Сб. статей / Ред-сост. В.Н. Максимов. М.: Музыка, 1980. С. 195-228.

Старобинский С.Л. Методика стиле-слухового анализа музыкальных произведений на уроках музыки в общеобразовательной школе: пособие для учителя. М., 1999.

Ройтерштейн М.И. Музыкальный анализ - профессиональное умение школьного учителя // Музыкальное воспитание в школе. Вып. 16. М., 1985.

Чжан Линь. Изучение методов и моделей преподавания оценки музыки в контексте новой учебной программы // Шэньянский педагогический университет, 2014.

Исследование типов методов преподавания музыки в начальных и средних школах Лу Ди // Университет Хэнань, 2004.

Цзю Э.Г. К вопросу об анализе музыкальных произведений на уроках музыки в общеобразовательной школе // Обучение и воспитание: методики и практика. 2014. №14. https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-analize-muzykalnyh-proizvedeniy-na-urokah-muzyki-vobscheobrazovatelnoy-shkole

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Найвэнь Я. Teaching methods of music interpretation in schools of the People’s Republic of China. УО [Internet]. 2023Jan.15 [cited 2024Jul.1];13(1):97-101. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/743

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.